Som ny verksamhetschef för Q3 ? Forum för hållbara transporter, har jag reflekterat över hur transport- och logistikfrågor hanterats av de olika partierna i valrörelsen. Generellt tycker jag att våra frågor har debatterats mer frekvent i årets valrörelse jämfört med tidigare. De har lyfts upp i traditionella kanaler men framförallt på sociala medier. Där har politiker, beslutsfattare, beslutspåverkare och transportörer mötts i heta diskussioner.
Gästkrönika
Listar alla artiklar taggade med: Gästkrönika
Tyst diplomati löser inte branschens problem?
Av alla medlemmar i Sveriges regering och riksdag är det endast två politiker som framträder. Vid varje debatt om åkerinäringen så är det Anders Ygeman (s) och Bergheden (m) som står på scen. Kanske någon mer, men med låg framtoning. Transportnäringen är en livsnerv för att samhället ska fungera. Det borde vara många fler politiker som borde vara delaktiga i debatten runt transporter på väg.
Fritt fram för kriminalitet på våra vägar!
Vart är den svenska trafikpolisen på väg? Polisen är inte på vägarna för att kontrollera den tunga trafiken som de är utbildade till. Jag läste i en tidning en artikel, där chefredaktören hade ställt ett antal frågor till en av de ansvariga inom trafikpolisen. Det var nedslående läsning för mig som tror på den goda trafikpolisen. Endast 190 trafikpoliser, av landets cirka 20 000 poliser, med kompetens att kontrollera den tunga trafiken ska arbeta med denna uppgift. Men det är inte många som får arbeta med sitt uppdrag. Fortlöpande omplaceras dessa poliser till andra prioriterade uppdrag som IT-brottslighet och arbete mot den den grovt organiserade brottsligheten.
Så får vi ordning och reda i åkerinäringen
Åkerinäringen är en förutsättning för att det moderna samhället ska kunna fungera. För ett exportland som Sverige måste högklassiga lastbilstransporter samverka med järnväg och sjöfart på bästa sätt. Tyvärr har åkeribranschen kommit att präglas av utbredd illojal konkurrens och fusk. Skrupelfria arbetsgivare tvingar chaufförer att ligga ute på vägarna i veckor med löner långt under gällande avtal.
Att hålla utländska chaufförer borta från Sverige är cyniskt
Många har hört av sig för att berätta hur de upplever situationen på vägarna efter mitt inlägg i debatten om de utländska chaufförerna. Det uppskattar jag, och jag har stor förståelse för dem som berättar att det är jobbigt ute på vägarna. Konkurrensen är tuff, särskilt i delar av branschen. Tyvärr är det många politiker som utnyttjar den frustration som finns för en tveksam agenda, när vad branschen egentligen behöver är mer av klassisk moderat politik, med lag och ordning, konkurrens och öppenhet.?
Transportköpare och varuägare lägger grunden till osund konkurrens
Vem bryr sig? Billigast får köra oavsett kvalité och säkerhet. Vad blir konsekvensen?
När jag följer den negativa brottsutvecklingen, blir jag irriterad. Ökningen med 47 procent av anmälda angrepp mot transportnäringen mellan 2012 och 2013, till och med oktober.
Är det fritt fram att begå brott i vägtransportbranschen?
Hösten är här och all verksamhet inom transportbranschen är i full fart.
Jag har förmånen att ge föreläsningar på Handelshögskolan i Göteborg och Yrkeshögskolor (YH) inom transport och logistik, samt utbildning av säkerhetsfolk.
Under hösten har jag varit handledare åt två studenter från RiskhanteringsAkademien en YH-utbildning i Mölnlycke. De har gjort en studie om transportsäkerhet ? En insyn i den svenska vägtransportbranschen. Studien har gått ut till alla branschtidningar och vi får se vilka som publicerar valda stycken ur materialet.
Varför kan inte trafiken få flyta vid vägarbeten?
Under alla de år som rullat på sedan jag först cyklade, körde moped, motorcykel, personbil och lastbil, har jag fått höra ?visa hänsyn i trafiken?. Jag har väl själv varit mer eller mindre bra på det genom åren, men jag har aldrig glömt orden och försökt jag har försökt att efterleva dem.
Storstadspolitikerna är nonchalanta
När jag mötte företrädare för transportnäringen 2005, så efterlyste de säkra uppställningsplatser. År 2012 finns det fyra etablerade anläggningar och endast ett fåtal åkerier använder sig av dem. En anläggning går med vinst, det är Statoil Brändåsen, Kumla. Här betalar man 100 kr och får även handla för denna summa på anläggningen. Övriga anläggningar kämpar med sin ekonomi.
Visa att ni bryr er – polisanmäl dieselstölder
Efter 44 år hos polisen är jag nu en ?fri man? att tycka vad jag vill och föra min kunskap vidare ut i er bransch. Syftet med min nya funktion som senior, aktiv för Svenska Transportarbetarförbundet, TransportGruppen och Sveriges Åkeriföretag, är att belysa aktuella problem och att aktivera branschen till ett högre säkerhetsmedvetande och ansvarstagande. Min ambition är att arbeta för branschens bästa.