Polisen har öppnat verkanseld mot en lastbil! Så dramatiska är just i denna stund rubrikerna på nätet. En polispatrull rammades vid två tillfällen av en lastbil. Detta inträffade i samband med en rutinkontroll. Det är knappast brott mot kör- och vilotider som ligger bakom den flyende lastbilen, utan brottet är säkerligen av en annan karaktär.
Gästkrönika
Listar alla artiklar taggade med: Gästkrönika
Skador och olycksrubriker ger dyster läsning
I höst har lastbilschaufförer beskrivits i medierapporteringen. Jag vill försöka teckna bilden av olyckschauffören i media. Men det är ganska svårt. I min förra krönika tänkte jag på chaufförer av tankbilar som varit inblandade i bränder. Jag har fortsatt att tänka på tanken om bilden av lastbilschauffören i nyhetsmedierna. Hur ser den ut?
Har tankbilsolyckorna blivit fler?
Nyligen körde jag bil på riksväg 40 genom Borås. Hastighetsbegränsad vägsträcka till 70 km/h. Jag blir omkörd av en lastbil med farligt gods. Naturligtvis kan jag inte avgöra lastbilens hastighet. Men jag kan i alla fall påstå att lastbilen körde en betydligt högre fart än vad jag själv höll.
Receptet mot dödsolyckorna:
Obligatorisk polisiär närvaro i trafiken
Att vi får fler dödsolyckor nu är inget mysterium. Nollvisionen haltar och polisen behövs nu. Polisen måste vara ute mer på vägarna.
Om alkohol och livskonsekvenser
I den här krönikan har jag tänkt och skriva om två saker. Först och främst det som är oroväckande: alkohol och droger i trafiken mitt ibland oss. Sedan vill jag ge dig som läsare ett boktips inför sommaren. En ung författarinna som heter Nina Muhonen och som kämpar med respirator för att behålla livet ? ett liv på bristningsgränsen.
Kommuner är dåliga på krisstöd
Trafikolyckor är något som det skrivs mycket om i tidningarna. Som yrkesförare så har du också passerat trafikolycksplatser ett oändligt antal gånger. Trafikstockningar som uppstår och bilvrak som transporteras bort. Räddningstjänsten spolar rent asfalten och någon sopar bort de sista spillrorna av splitter. Sedan är allt i ordningsställt inför nästa krasch.
Trafikundervisningen måste förbättras
Tusentals barn i Sverige drabbas varje år av trafikolyckor. Även om många barn inte själva skadas fysiskt vid alla krascher så drabbas de av att syskon, föräldrar och närstående har skadats. Vi måste därför se på barnen och deras utsatthet på ett nytt sätt i det nationella trafiksäkerhetsarbetet.
Nedsläckt polisradio gynnar ingen trafiksäkerhet
Polisen måste bli öppnare i samhället med information till medierna. Nedsläckningen av polisradion när RAKEL-systemet införs kommer inte att tysta medierna. Snarare kommer medierna att använda sig av sociala medier och allmänheten för att få fram uppgifter och fotografier från olycksplatser. Det är viktigare nu än någonsin att redaktionerna ringer mer till vakthavande befäl och informationsavdelningar för att få svar på händelsenyheterna.
Vem läser Trafikverkets information?
Vintermörkret och vintervädret har lagt sig över landet. Vi har börjat vänja oss vid mörkerkörningar och vinterväglag. Snöfall ändras till isiga vägar och mer eller mindre svåra förhållanden att befinna sig i vägtrafiken. Det gäller oss alla.
Färdskrivare i lastbilar men inte i polisbilar – vad är skillnaden?
Vad säger oss färdskrivaren? Och varför har inte fler färdskrivare i sina yrkesfordon? Det är enligt min mening hög tid att samtliga polisbilar i Sverige får svarta lådor så kallade Incident Data Recorder (IDR) inmonterade.