För bred transport, för tungt, otillräckligt lastsäkrat, utslitet däck med blottad kord, otillåtet cabotage, obesiktigad färdskrivare – färdskrivarpliktigt fordon utan färdskrivare. Det kan låta som att vi försöker skriva en lista över sådant som kan komma att kosta åkerier och chaufförer pengar. Men inte alls. Det handlar om ärenden som trafikpolisen i Helsingborg har haft att hantera – på två dagar i förra veckan!
Och absolut, det har så klart kostat en hel del pengar för de som blivit ertappade.
Helsingborg
Listar alla artiklar taggade med: Helsingborg
WEBB-TV
Körde kortege till minne av omkommen kollega:
Vi ska minnas Candice och vi ska minnas dem alla
En ung människa mitt i livet fick inte fortsätta sin resa. Låt det påminna oss om hur skört livet är och hur tungt det är för dem som ska leva vidare. Låt Candice påminna oss om alla dem som gått före och som kommer att följa efter.
Chaufförer läxade upp ”okunnig” trafikpolis
Du vet inget, du har fel. Du måste läsa på. Uttalandena har gått lite som en ”röd tråd” vid några fordons- och förarkontroller som trafikpolis Farid Umeflod i Helsingborg har gjort på senare tid. En slovensk förare stod ihärdigt på sig när han ertappats med diverse kör- och vilotidsfusk. Han hade nämligen talat med sina kollegor – enligt dem hade polisen fel och föraren rätt. En svensk förare försökte använda retoriken i syfte att få koppla en trailer med en tom men ej rengjord ADR-tankcontainer.
Båda förarna var ute i ogjort väder.
Båda förarna var ute i ogjort väder.
Bilinspektören: ”Har haft ett otillåtet cabotage per pass”
Ytterligare fyra otillåtna cabotage har hittills ”expedierats” i Helsingborg den här veckan. Bilinspektör Mazen Al-Asam konstaterar att han har haft ett otillåtet cabotage per arbetspass på senare tid. Ingen större risk att polisens klampningsutrustning rostar ihop, konstaterar vi på tidningen Proffs.
Triss i otillåtet cabotage – i Helsingborg
Det skärpta beställaransvaret till trots fortsätter de otillåtna cabotagen att sysselsätta trafikpolisen i en till synes aldrig sinande ström. Tre nya ”streck på tavlan” kunde till exempel Helsingborgspolisen rita under den gångna veckan. Och 131 500 kronor till den svenska statskassan.
Trodde han kört 11 kombitransporter – fick betala 40 000
Dragbilen kom till Sverige utan trailer. Åkeriet trodde att de körde kombitransporter. Nu har företaget rapporterats för att under fyra dagar, måndag till torsdag, ha kört elva inrikes transporter som genom dokumentationsbrister bedöms vara cabotagetrafik.
Tillståndsmiss kostade bulgariskt åkeri 40 000 kronor
Ett bulgariskt åkeri vars ekipage stoppades på Långeberga vid Helsingborg under måndagen, trodde att man hade gjort allt rätt. Därför åtog man sig att köra inrikes transporter i Sverige. Men nu vet man bättre. Bland annat att en förare från tredjeland måste ha förartillstånd.
Sommar i Helsingborg: 8000 lastbilar – två trafikpoliser
Semestertrafiken flyter på ute på motorvägen. Lastbilstrafiken är i princip lika intensiv nu som under årets övriga veckor. Personbilstrafiken är något tunnare – men å andra sidan rullar den på med en högre genomsnittshastighet. Trafikpoliserna är inte många i normala fall. När vi besöker Helsingborgspolisen, är de två till antalet. Att dessa båda inte har brist på sysselsättning är troligtvis knappast något som behöver påtalas.
Lucka i lagen kan betyda att…
Problem med överlastade fordon löser sig själv?
Överlastade tunga fordon är ett stort problem som äventyrar säkerheten på våra vägar – och som sliter ut dem i förtid. Så lät det nyligen i ett pressmeddelande från Trafikverket. Men en lucka i lagen kan innebära att problemet löser sig själv efter den 1 oktober i år. Då länkas nämligen många BK1-vägar samman i BK4-vägnätet och eftersom polisen saknar stöd i lagen för att rapportera många överlaster upp till 74 tons bruttovikt, slår man udden av myndighetens enda vapen för att stävja de allt för tunga transporterna.
Konsekvenserna störst för förarna av överlastade 3,5-tonnare?
Trafikverket skickade nyligen ut ett pressmeddelande där man pekade ut att den tunga trafiken ofta kör med överlast. En annan kategori trafikanter som inte heller tycks ha förstått innebörden av begreppet ”maxlast” är förarna av lätta lastbilar. Överlastade ”3,5-tonnare” är en vanlig syn bland annat på kontrollplatsen i Helsingborg och antalet för tunga ”lättlastare” tenderar inte att minska.
Och den som troligtvis blir hårdast straffad är chauffören...
Och den som troligtvis blir hårdast straffad är chauffören...