Helsingborg

Listar alla artiklar taggade med: Helsingborg

Överlast till vänster, otillåtet cabotage till höger. Det råder inte någon brist på sysselsättning på polisens kontrollplats.

Klirr i statskassan efter två dagars poliskontroll – i Helsingborg

För bred transport, för tungt, otillräckligt lastsäkrat, utslitet däck med blottad kord, otillåtet cabotage, obesiktigad färdskrivare – färdskrivarpliktigt fordon utan färdskrivare. Det kan låta som att vi försöker skriva en lista över sådant som kan komma att kosta åkerier och chaufförer pengar. Men inte alls. Det handlar om ärenden som trafikpolisen i Helsingborg har haft att hantera – på två dagar i förra veckan!
Och absolut, det har så klart kostat en hel del pengar för de som blivit ertappade.
Den tomma tanken skulle transporteras till rengöring och reparation. Men utan rätt utrustning, utbildning och dokumentation riskerar det att bli ett kostsamt risktagande att chansa på att köra. Som i det här fallet.

Chaufförer läxade upp ”okunnig” trafikpolis

Du vet inget, du har fel. Du måste läsa på. Uttalandena har gått lite som en ”röd tråd” vid några fordons- och förarkontroller som trafikpolis Farid Umeflod i Helsingborg har gjort på senare tid. En slovensk förare stod ihärdigt på sig när han ertappats med diverse kör- och vilotidsfusk. Han hade nämligen talat med sina kollegor – enligt dem hade polisen fel och föraren rätt. En svensk förare försökte använda retoriken i syfte att få koppla en trailer med en tom men ej rengjord ADR-tankcontainer.
Båda förarna var ute i ogjort väder.
Trafikpoliserna Richard Karlsson (t. vä.) och Peter Ban har inga svårigheter med att fylla sina arbetsdagar.

Sommar i Helsingborg: 8000 lastbilar – två trafikpoliser

Semestertrafiken flyter på ute på motorvägen. Lastbilstrafiken är i princip lika intensiv nu som under årets övriga veckor. Personbilstrafiken är något tunnare – men å andra sidan rullar den på med en högre genomsnittshastighet. Trafikpoliserna är inte många i normala fall. När vi besöker Helsingborgspolisen, är de två till antalet. Att dessa båda inte har brist på sysselsättning är troligtvis knappast något som behöver påtalas.

Lucka i lagen kan betyda att…

Problem med överlastade fordon löser sig själv?

Överlastade tunga fordon är ett stort problem som äventyrar säkerheten på våra vägar – och som sliter ut dem i förtid. Så lät det nyligen i ett pressmeddelande från Trafikverket. Men en lucka i lagen kan innebära att problemet löser sig själv efter den 1 oktober i år. Då länkas nämligen många BK1-vägar samman i BK4-vägnätet och eftersom polisen saknar stöd i lagen för att rapportera många överlaster upp till 74 tons bruttovikt, slår man udden av myndighetens enda vapen för att stävja de allt för tunga transporterna.

Konsekvenserna störst för förarna av överlastade 3,5-tonnare?

Trafikverket skickade nyligen ut ett pressmeddelande där man pekade ut att den tunga trafiken ofta kör med överlast. En annan kategori trafikanter som inte heller tycks ha förstått innebörden av begreppet ”maxlast” är förarna av lätta lastbilar. Överlastade ”3,5-tonnare” är en vanlig syn bland annat på kontrollplatsen i Helsingborg och antalet för tunga ”lättlastare” tenderar inte att minska.
Och den som troligtvis blir hårdast straffad är chauffören...