Ett samarbete mellan en vaken privatperson, utryckningspolisen, Road Crime-gruppen och trafikpolisen i Helsingborg resulterade i att en rumänsk chaufför greps, misstänk för häleri. När polisen kontrollerade chaufförens ekipage, fann man tio så kallade IBC-tankar fyllda med diesel. Drivmedel som man misstänkte kunde vara stöldgods.
Chauffören greps ? men släpptes snart igen.
Helsingborg
Listar alla artiklar taggade med: Helsingborg
Bilinspektörer i Helsingborg utfärdar sanktionsavgifter
?Vi blir effektivare?
Den 1 mars blev det som bekant möjligt för polis och tull att klampa fordon för att hindra fortsatt färd för transportörer som brutit mot vissa regler, för att på så sätt förmå åkeriet att till exempel betala sanktionsavgifter.
Men en annan "nyhet" som det hittills kanske inte har talats så mycket om, är att även bilinspektörer, sedan samma datum, har rätt att utfärda sanktionsavgifter.
Nu finns klampningsutrustningen – åtminstone i Helsingborg
Sedan i söndags, den 1 mars, har polisen fått möjlighet att klampa fordon för att förhindra fortsatt färd. Men mediarapporteringen, både före och efter den 1 mars har mest handlat om att klampningsutrustningen saknas ute på kontrollplatserna.
Men så är det inte längre ? åtminstone inte i Helsingborg.
Andy – en bricka i ett organiserat brottsupplägg?
Ytterligare ett ekipage rullar in på kontrollplatsen i Långeberga. Bakom ratten i den vita MAN-dragbilen sitter Andy. Han ser glad ut när jag presenterar mig för honom och han verkar inte det minsta nervös inför den kontroll som väntar. Och att han blir intervjuad av en lastbilstidning verkar vara något som inspirerar honom.
Andy börjar berätta om sitt chaufförsjobb. Han pratar som om han följer lagboken till punkt och pricka. I själva verket är det precis tvärtom. Det framgår tydligt att Andy inte förstår det olagliga i det han gör...
Bulgar fick betala 51 000 när bilinspektör anade ”ugglor i mossen”
På en och samma dag, den 2 februari, avslöjade Helsingborgspolisen tre olagliga cabotagetransporter. I onsdags den här veckan ertappades ytterligare en och på torsdagen, en till.
Totalt har polisen nu avslöjat tio fall av olaga cabotage ? bara i år ? bara i Helsingborg.
Ytterligare två olaga cabotage under måndagen – i Helsingborg
Under måndagen avslöjade trafikpolisen i Helsingborg ytterligare två fall av olaga cabotage. I ett av fallen handlade dessutom om överlast. Totalt 90 000 kronor i sanktionsavgifter, som också betalats in på statens bankkonto.
53 000 kronor i sanktionsavgift till bulgarisk transportör
Polisen: ?Inte mycket som var rätt?
I torsdags den här veckan fastnade ytterligare en bulgarisk långtradare i Helsingborgspolisens nät. De senaste veckorna har vi rapporterat om flera fall där sanktionsavgifter på 40 000 kronor har utfärdats ? men den här gången handlade det om ett ännu högre belopp. Totalt 53 000 kronor.
- Det var inte mycket som var rätt med den här transporten, konstaterar Sören Johansson vid trafikpolisen i Helsingborg.
Helsingborgspolisen först i landet:
Olaga cabotage gav 40 000 i sanktionsavgift
Helsingborgspolisen utfärdade idag landets första sanktionsavgift om 40 000 kronor. Detta till ett bulgariskt åkeri, som utan omsvep accepterade och erkände "olaga cabotage".
- Vad jag vet så är det den första i landet, säger en nöjd Sören Johansson vid trafikpolisen i Helsingborg.
Helsingborg, Göteborg och Sundsvall
Stor uppslutning i helgens ”Här stannar Sverige”-aktioner
Klockan 12.00 i lördags stannade Sverige på flera håll. I Göteborg och Helsingborg slöt chaufförer upp för att mitt under begynnande julhandel visa allmänheten att det finns ett missnöje i branschen över konkurrenssituationen.
Och mellan Timrå och Sundsvall körde nära nog 100 lastbilsekipage i kortege, i samma syfte.
Stor internationell manifestation mot social dumpning på lördag
Läget i vår bransch är akut
Nu på lördag, den 3 maj, anordnas manifestationer mot social dumpning inom vägtransportbranschen i bland annat Stockholm, Helsingborg och Göteborg. Men det är inte bara i Sverige man manifesterar. Även i Danmark, Norge och Tyskland samlar man åkare, chaufförer och andra sympatisörer i kampen för schysta villkor. Från hela Europa sluter man upp för ett enkelt krav: Kollektivavtal ska gälla för alla, oavsett vilket land du kommer ifrån.