I måndags vinkar trafikpolis Farid Umeflod in ett ungerskt trailerekipage för rutinkontroll på Långeberga kontrollplats vid Helsingborg. Och att såväl ekipaget som föraren behövde kontrolleras blir snart uppenbart.
- Det visar sig att föraren har kört ett stort antal inrikes transporter med den aktuella dragbilen. Säkert ett 20-tal, varav jag kunde påvisa tolv under en tiodagarsperiod, berättar Farid.
Helsingborg
Listar alla artiklar taggade med: Helsingborg
Söndagskontroll fyllde gatan vid polishuset i Helsingborg
Med fokus på kör- och vilotider, veckovila i synnerhet, rullade Helsingborgs trafikpoliser ut till såväl kontrollplatsen vid Långeberga som till olika uppställningsplatser på söndagen. Detta resulterade bland annat i att gatan utanför stadens polishus nära nog fylldes med klampade trailerekipage.
Kombitrafik blev otillåtet cabotage – fick betala 60 000
Dragbilen rullade in i Sverige den 12 december förra året och sedan dess har den inte lämnat landet. Transportören hävdar att man kör kombitrafik, likväl slutade det med att företaget fick betala 60 000 kronor i förskott för att ha brutit mot cabotagereglerna.
Dansk åkare stod för förra årets sista cabotageärende i Helsingborg
Att med ett utlandsregistrerat trailerekipage köra inrikes transporter är dumt om man inte har koll på cabotagereglerna. Det kan bland annat ett danskt åkeri intyga efter att ett av deras ekipage under tisdagen den 28 december stoppades av trafikpolisen i Helsingborg. Åkeriet stod för förra årets sista cabotageärendet i Helsingborg.
Enligt preliminära siffror har antalet rapporter om otillåtna cabotage ökat med cirka 13 procent under 2021 jämfört med 2020, enligt vad tidningen Proffs erfar.
Enligt preliminära siffror har antalet rapporter om otillåtna cabotage ökat med cirka 13 procent under 2021 jämfört med 2020, enligt vad tidningen Proffs erfar.
Öresundskraft och Volvo Truck Center bygger Sveriges största publika laddstation för lastbilar i Helsingborg
Laddstationen byggs i Ättekulla-området och ska stå klar till H22 City Expo. Investeringen uppgår till cirka 7 miljoner kronor och omfattar 4 laddplatser med laddeffekt på upp till 350 kW för snabbare laddning vid korta stopp. Därtill 6 platser med laddeffekt 100kW för depåladdning vid längre stopp. Bokning och betalning sker via Volvos bokningssystem men stationerna blir tillgängliga för alla lastbilsfabrikat.
Tre som körde för samma speditör misstänkta för transportfusk – samma dag
I tisdags stoppar trafikpolisen bland annat ett bulgariskt ekipage på Långeberga kontrollplats vid Helsingborg. Efter att ha konstaterat brister i transportdokumenten, landade ärendet i ett misstänkt otillåtet cabotage. Men förskottet på sanktionsavgiften betalades inte in om de 36 timmar som klampen satt på dragbilens framhjul – och när den låstes upp, försvann ekipaget från platsen.
Lastbilar, böter och sanktionsavgifter rullade in på polisens kontrollplats
För trafikpolisen i Helsingborg såg veckan ut att börja med en rattfylla. Chauffören i den bulgariska dragbilen blåste positivt i polisens sållningsinstrument och han fick därmed följa med till stadens polishus.
Dagen skulle även bjuda på överlast, lastsäkringsbrister och – inte helt otippat – transporter som misstänks ha brutit mot cabotagereglerna.
Dagen skulle även bjuda på överlast, lastsäkringsbrister och – inte helt otippat – transporter som misstänks ha brutit mot cabotagereglerna.
Åkeriet som bad bilinspektören ”fara åt helvete” i nytt manipulationsärende
För några månader sedan utspelade sig en annorlunda händelse på polisens kontrollplats vid Helsingborg. För att göra en lång historia kort så handlade det om ett utländskt ekipage där polisens misstankar var flera till antalet. En tumultartad kontroll som slutade med att såväl föraren (som inledningsvis belades med handfängsel) som ekipaget försvann från platsen. Och trots välgrundade brottsmisstankar, slutade det hela med att chauffören efter ett åklagarbeslut kunde dra iväg med ekipaget utan att någon teknisk undersökning hade hunnit göras.
Men ibland är världen liten. I fredags i förra veckan var det dags för ett slags ”återförening”.
Men ibland är världen liten. I fredags i förra veckan var det dags för ett slags ”återförening”.
LKW Walter betalade för åkeriet som smet från sanktionsavgiften
I slutet av juni klampades ett polskt ekipage efter att ha ertappats med att köra otillåtet cabotage. Trots den åtgärden betalade åkeriet inte förskottet på sanktionsavgiften, 40 000 kronor. Strax efter att klampen tagits bort, avvek föraren med ekipaget.
Nu meddelar den aktuella speditören att man har betalat förskottet å åkeriets räkning.
Nu meddelar den aktuella speditören att man har betalat förskottet å åkeriets räkning.
Sommarbemanning till trots – ”Ett cabotage om dagen”
”Ett cabotageärende om dagen”. Så svarar Farid Umeflod, gruppchef på trafikpolisen i Helsingborg, när vi i fredags frågar honom hur den senaste veckan har sett ut.
Även lastsäkring, kör- och vilotider och vägavgifter är exempel på ständigt återkommande anledningar till att det kostar pengar för chaufförer och åkerier när de blir kontrollerade.