Sverige skulle snabbt kunna uppnå ett bra resultat avseende Nollvisionen, det långsiktiga målet att ingen ska dödas eller skadas allvarligt till följd av trafikolyckor i Sverige.
? Även denna vinter har vi fått uppleva snöstormar med avkörningar och trafikolyckor. Också under andra delar av året inträffar olyckor där människor alldeles i onödan skadas eller omkommer, säger Bo Ericsson, vd för nordens största fordonsbranschförening, SFVF.
Infrastrukturminister
Listar alla artiklar taggade med: Infrastrukturminister
Regeringsförslag:
Nu ska beställaransvaret skärpas
Det ska ställas högre krav på den som beställer transporter, därför ska transportköparen ansvara för att kontrollera att transporten är laglig. Detta föreslår regeringen i en lagrådsremiss.
Regeringen föreslår också att tiden för att låsa fast ett fordon, så kallad klampning, ska förlängas från 24 timmar till 36 timmar.
Båda förslagen är en del av regeringens arbete med att skapa ordning och reda på Sveriges vägar och att skapa schyssta villkor på transportmarknaden.
Per Klarberg (SD):
Vad tänker Eneroth göra åt den kritiska situationen?
Per Klarberg (SD), ledamot i trafikutskottet, förklarar inledningsvis i en skriftlig fråga till infrastrukturminister Tomas Eneroth, att situationen för svenska åkerier alltjämt är kritisk. Detta trots regeringens utlovade åtgärder för att få bukt med det ? ofta organiserade ? fusket, främst från utländska åkare.
Regeringen skärper tonen om beställaransvar och klampning
Regeringen har idag gett Transportstyrelsen i uppdrag att följa upp genomförda reformer och utreda sju aktuella frågor inom yrkestrafiken. Prioritet har givits till att utreda frågan om ett skärpt beställaransvar, detta ska redovisas redan i mars 2016.
Kanske behövs ”nya ögon” i det politiska etablissemanget?
Samma förhoppning har naturligtvis även vi på Proffs!