Klimatomställning

Listar alla artiklar taggade med: Klimatomställning

Ibrahim Baylan styrelseordförande för Sustainable Innovation

Sustainable Innovation har under en extra bolagsstämma den 25 november utsett Ibrahim Baylan till ny styrelseordförande. Ibrahim Baylan har som tidigare socialdemokratisk närings- samordnings- och energiminister lång erfarenhet av energi- och innovationsfrågor och har vid flera tillfällen mött riksdagsledamot Thomas Morell (SD) i interpellationsdebatten rörande Postnords brister. Sustainable Innovation välkomnar den kompetens Ibrahim Baylan anses tillföra.
  Falkenklev Logistik vann Laddguldet i kategorin "Fastighetsägare". Från vänster: Maria Stenström, 2030-sekretariatet, Victor Falkenklev, Falkenklev Logistik AB, Svante Axelsson, Fossilfritt Sverige.

Skånskt familjeåkeri vann laddguldet

Det skånska åkeriet Falkenklev Logistik vann årets upplaga av ”Laddguldet” i kategorin Fastighetsägare. Falkenklev som benämns ”den lilla aktören med imponerande slagkraft”, fick priset i konkurrens med flera av landets stora företag. Ett av skälen är att man på kort tid byggt landets största laddpark för tunga fordon i Malmö och förser denna med el från en egen solcellspark. Priset delades ut av 2030-sekretariatet på eCarExpo mässan i Göteborg.

Verdalskalk är först i Norge med en 66-tons elektrisk Scania

Norra Europas största aktiva kalkstensbrott, känt som Tromsdalen, ligger i dalen på 250 meters höjd över havet och 21 kilometer öster om Verdals hamn. Mellan stenbrottet och hamnen transporterar Verdalskalk årligen 1,5 miljoner ton kalk. Verksamheten sker i tvåskift mellan 6 på morgonen och 11 på kvällen på en sträcka av 42 kilmometer tur och retur. Nu ska en Scania 45P med en totalvikt på 66 ton sättas i normal drift på sträckan.
"Klimatförändringen pågår här och nu", sägerSteve Crolius, vd för Carbon Neutral Consulting, USA.

Att välja rätt drivmedel för framtiden en ”guessing game”

Såväl i världen som på hemmaplan har utvecklingen blivit allt mer oförutsägbar. Inte bara sett utifrån det våld och de krig som pågår utan vi måste även hantera en klimatkris. Hur ska åkerier veta vilken sorts fordon de ska investera i när olika länder väljer olika vägar för att uppnå klimatmålen och regeringar svajar mellan än det ena drivmedlet, än det andra. Har att välja rätt fortdon blivit en gissningslek där den som gissar fel riskerar bli utkonkurrerad?