Kör- och vilotider

Listar alla artiklar taggade med: Kör- och vilotider

Landets trafikpoliser och bilinspektörer kan inte ladda ner och analysera data från den nya generationen färdskrivare. Fotot har inget med den aktuella artikeln att göra. Foto: Göran Rosengren, arkiv

Trafikpolisen kan inte kontrollera ”smarta” skrivare

För drygt fem år sedan beslutade EU att ”smarta” färdskrivare ska finnas i alla färdskrivarpliktiga fordon som registreras från och med den 15 juni i år. Åkerier, verkstäder och tillverkare av analysverktyg för färdskrivare har alla haft god framförhållning inför det nya kravet. Sämre är det hos Polismyndigheten som fortfarande inte har rullat ut uppdateringarna som gör det möjligt för trafikpoliser och bilinspektörer att ladda ner och analysera data från den nya generationen färdskrivare.

Tredjelandsmedborgare i svenska fordon ledde till riktad kontrollinsats i Helsingborg

Den som följer tidningen Proffs nyhetsflöde känner till att vi har skrivit spaltkilometer om det otillåtna cabotaget. I samband med att dessa artiklar har publicerats, framförs inte sällan önskemål från branschen om att speditörer i allt högre grad borde använda sig av svenskregistrerade dragbilar i sina verksamheter. Frågan är om lösningen är så enkel? Proffs har tittat närmare på en rad svenska åkerier som blev föremål för en kontrollinsats som trafikpolisen i Helsingborg genomförde i måndags.
DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD) svarar Transportstyrelsen:

”Ett hån mot de seriösa företagen i transportnäringen”

Alldeles uppenbart trampade jag på en öm tå då jag kritiserade Transportstyrelsen i deras myndighetsutövning. Det intressanta är också att åkerier hörde av sig och beskrev hur de blivit hanterade, vilket stärker mig än mer i min uppfattning. Som av en slump träffade jag också representanter från bussföretag tidigare idag och även de upplevde Transportstyrelsen som oerhört fyrkantig i sin myndighetsutövning.

1 651 körtidsöverträdelser – nu vill Bergendahlsgruppen att Ax Transport förklarar sig

Ax Transport, liksom ägarna Ålandsbaserade Transmar, vill inte svara på fler frågor. De bekräftar brott mot kollektivavtalet och att det nu ska bli ordning även på kör- och vilotiderna. Nu förnekar Transmars styrelseordförande att det finns överträdelser mot kör- och vilotiderna. Bergendahlsgruppen är en av Ax Transports kunder som nu har agerat. Och vi frågar Sveriges Åkeriföretag om Ax Transports medlemskap i Fair Transport.