På senare tid har trafikpolisen i Göteborg utfört kontroller i Göteborgs hamn, detta i samarbete med tullen och gränspolisen. Under tisdagens kontroll avslöjade de sistnämnda ett missförhållande som gett Kjell Andersson, luttrat gruppbefäl på trafikpolisen, Polisen Väst, en ny infallsvinkel på problemen med förare som sällan eller aldrig reser hem till sina hemländer.
Kör- och vilotider
Listar alla artiklar taggade med: Kör- och vilotider
Snabb turk utan färdskrivarblad klampades
Poliserna var på utbildning igår den 23 maj, men det hindrade inte bilinspektörerna i Västerås att själva ha koll på trafiken och redan på morgonen tog man in två ekipage på kontrollplats Karleby som båda gav utdelning av den lite ovanliga arten.
Försökte lura polisen – blev av med lastbilen
En 32-årig rumänsk åkare och chaufför försökte förgäves att slippa undan att redovisa sin kör- och vilotid för den danska polisen. Men det gick inte. Istället anhölls mannen och han blev dessutom av med sin lastbil.
Förarkortsfusk kostar holländare 237 000
En 28-årig holländsk chaufför dömdes idag av rätten i danska Horsens till en månads fängelse samt böter på 39 000 danska kronor, cirka 52 000 svenska. Han förlorar dessutom rätten att köra i Danmark i två år.
Även åkeriägaren får sig en rejäl smäll på fingrarna.
Transportstyrelsen reder ut begreppen:
Det här gäller för resor till och från lastbilen
Den tragiska bussolyckan som nyligen inträffade, har bland annat aktualiserat frågan om vad som är att betrakta som arbetstid eller inte när man reser till arbetsplatsen för att hämta sin lastbil eller buss.
Fuskande holländare fick böta 220 000
I onsdags, den 9 november, stoppade Tungvognscenter Syd ett holländskt lastbilsekipage. Detta på grund av en hastighetsöverträdelse.
Orimliga sanktionsavgifter för kör- och vilotidsbrott ute på remiss
?Inte rättssäkert?
Transportstyrelsens förslag om ändringar i kör- och vilotiderna är ute på remiss. De går långt över vad som krävs enligt EU:s regler, hänvisar till en förordning som ännu inte är beslutad och skulle innebära oflexibla och orimliga sanktioner. Sveriges Åkeriföretag vill påminna om Transportstyrelsens näringspolitiska uppdrag att verka för att svenska företag får en förstärkt konkurrenskraft.
Klampades för fusk med helgvilan
Två förare från Litauen chansade på att strunta i helgvilan. Något som inte gick hem. Istället blev det en klamp på hjulet samt rast och vila på stället.
Transportfuskare drog nitlotter i danska kontroller
Danska Tungvognscenter Syd genomförde under vecka 11 kontroller runt Padborg och vid den dansk-tyska gränsen. I polisens nät fastnade flera transportfuskare.
Trafikutskottet vill ha:
Klampning ”på riktigt”, tyngre ekipage och flexiblare körtidsregler
Trafikutskottet anser att det bör vara möjligt att hindra ett fordons fortsatta färd under mer än 24 timmar. Utskottet vill också att lastbilar upp till 74 ton ska tillåtas på de allmänna vägar där bärigheten tillåter det. Utskottet föreslår även att möjligheten att tillåta mindre avvikelser från kör- och vilotiderna ska ses över.