I somras infördes ett nytt regelverk för lastbilar. Det nya regelverket innebär att eldrivna lastbilar på upp till 7,5 ton kan få undantag från kör- och vilotidsregler och slipper färdskrivare.
– Detta kan verkligen göra att företag vågar ta steget till eldrivna lastbilar i stadsmiljöer, säger Philip Flygare på Veho Import som är generalagent för FUSO i Sverige.
Kör- och vilotidsregler
Listar alla artiklar taggade med: Kör- och vilotidsregler
Stor framgång för åkerier och bussföretag
Som en trevlig sommarpresent kom idag förslag om ändringar i reglerna för kör- och vilotider. I promemorian föreslås att åkerier och bussföretag ska kunna få en varning av Transportstyrelsen i stället för sanktionsavgift om en varning anses tillräcklig med hänsyn till överträdelsens allvar och omständigheterna.
Transportföretagen: ”En seger för åkerinäringen”
Förvaltningsrätten i Falun ansluter sig till Transportföretagen och Sveriges Bussföretags linje i en nyligen förkunnad dom. Det är inte rimligt att ett företag ska betala sanktionsavgift för förseelser mot kör- och vilotidsreglerna som en förare gör sig skyldig till när denne arbetar åt annan uppdragsgivare.
Fortsatta EU-framgångar för bussförare
Europaparlamentets plenum antog i går kompromissändringsförslagen om kör- och vilotidsregler för turistbussförare. Förslaget fick redan förra månaden stöd av parlamentets transportutskott. Denna omröstning flaggar för att turistbussförare, passagerare och operatörer under de kommande trilogförhandlingarna i januari 2024, kommer att få regler anpassade till deras yrke.
SVV: Vad krävs för att det ska satsas på lastbilsparkeringar i Osloområdet?
Bristen på lastbilsparkeringar är kritisk i många länder, så även i Norge och då inte minst i Osloområdet, men intresset för att tillhandahålla sådana parkeringar är ytterst litet. Statens vegvesen (SVV) frågar sig vad som ska till för att ändra på detta.
United: Brittiska regeringen riskerar trafiksäkerheten
”Alla trafikanters säkerhet är i fara nu när den brittiska regeringen har lättat på cabotageregelerna för utländska förare”, säger fackförbundet Unite. Regeringen har nämligen sagt att lastbilar som körs enligt det nya systemet, inte ska behöva följa samma krav när de kommer in till Storbritannien och det kommer inte att finnas någon oberoende övervakning av vem som använder sig av den brittiska uppmjukningen av cabotagereglerna.
Webbutbildningen som lär dig hantera färdskrivaren rätt
Alla åkeriers och yrkesförares fordon inom EU ska enligt lag vara utrustade med färdskrivare. Men regelverket är ofta komplicerat inte minst när det handlar om kör- och vilotider.
Böter och sanktionsavgift för körtidsöverträdelser
Påskhelgen är en dag då många reser på våra vägar och det kräver extra tillsyn av polisen. Även yrkestrafikgruppen blir tagna i anspråk för denna uppgift. Fokus brukar ligga på personbilarna, men denna påsk ändrade Västerås lite på sina rutiner.