Kristdemokraterna

Listar alla artiklar taggade med: Kristdemokraterna

Transportinfrastrukturen i Region Dalarna tilldelas 1,3 miljarder

Regeringen har satt en ekonomisk ram för utveckling av Sveriges transportsystem år 2022-2033, som uppgår till 799 miljarder kronor. Trafikverket fick den 23 juni i uppdrag att ta fram förslag för den nationella planen, samtidigt som regionerna fick i uppdrag att ta fram regionala länsplaner för samma period. Region Dalarna tilldelades 1,3 miljarder kronor i preliminär ram, en ökning på 14 procent från innevarande period år 2018-2029.
DEBATTARTIKEL

Efterlyser positiva signaler från EU

"Inte gratis att skapa klimatsmarta transporter"

I en debattartikel i Aftonbladet den 31 juli, skriver fem vd:ar i globala storföretag att tunga transporter måste ställa om till fossilfritt. "Politiken behöver leverera på kort och lång sikt, men besluten behöver tas redan i dag", menar de fem.
De båda kristdemokraterna Jörgen Nilsson och Lars Österberg skriver i sitt svar på debattartikeln att en omställning inte är alldeles enkel att genomföra – och att det krävs politiska insatser för att nå målet. Inte minst för att få åkerierna att våga satsa på fossilfria alternativ:
DEBATTARTIKEL
Renare motorer och bränsle samt större lastkapacitet ska inte bestraffas med höga skatter menar artikelförfattaren Jörgen Nilsson (KD). Foto: Gustav Lindh, Scania CV AB

Jörgen Nilsson (KD):

Orimligt skattetryck för renare, tyngre och större ekipage

Hur kan det bli så, att när transportflottan får direktiv att ställa om från fossilt till fossilfritt bränsle, till exempel HVO100, så ska dessa beskattas för det? Det jag menar är att den svenska åkerinäringen investerar i nyare motorer, dyrare bränsle och större ekipage allt för att koldioxidutsläppen per transporterat ton ska minska – samtidigt som man diskuterar hur man ska beskatta denna bransch mer.

Trafikpolis och åkare i politiskt samarbete – för koldioxidbaserad vägslitageavgift

Avståndet har ingen betydelse för kristdemokraterna Jörgen Nilsson i Laholm och Lars Österberg i Nansta nära Hudiksvall. Frågorna som rör dieselbeskattning berör hela landet. Tillsammans representerar de både perspektivet från det vidsträckta norra Sverige samt den mer tättrafikerade södra delen i sin motion i vilken de yrkar att Rikstinget ger partistyrelsen i uppdrag att utreda en koldioxidbaserad vägslitageavgift i enlighet med den motion de författat.