KTH
Listar alla artiklar taggade med: KTH
Autonoma fordon kan påverka folkhälsan negativt
Återvinner batterier snabbare och miljövänligare
Sveriges första ellastbil kör för Postnord
Nu kör Postnord Sveriges första helt batteridrivna lastbil i kommersiell trafik mellan Arlanda och Rosersberg. Det visar att även tunga transporter snart kan köras med hjälp av el.
KTH-forskning visar:
Plasma kan ge klirr i åkerikassan
Att minska långtradares användning av drivmedel är ett viktigt steg mot att nå de miljömål som finns på EU-nivå. Nu har forskare vid KTH genomfört ett forskningsprojekt med lyckat resultat. Med hjälp av plasmateknik har de visat det finns möjlighet att minska luftmotståndet och därmed sänka bränsleförbrukningen med upp till fem procent.
Detta kan framstå som en blygsam minskning, men sett över den lastbilsflotta som rullar på jordens vägar gör detta stor skillnad, både för miljö och ekonomi.
Ny blåljusteknik ska rädda liv – inom räddningstjänsten
Flera tragiska dödsolyckor de senaste åren där brandmän förolyckats i trafiken visar att KTH-studenternas nya blåljusteknik behövs. Nu börjar de testa tekniken i både de södra delarna av huvudstaden och i innerstaden. EVAM System, som tekniken kallas, är ett nytt sätt att uppmärksamma bilister på annalkande utryckningsfordon.
De ska sänka fraktkostnaden med en femtedel
En webbaserad tjänst som gör transporter både smidigare och snabbare, kan det var något? Det tycker LUP Technologies AB som står bakom webbtjänsten lupnr.se, som har potential att sänka fraktkostnaderna med upp till 20 procent.
Kungliga Tekniska högskolan, KTH:
Vägbyggens miljöbelastning klart underskattad
Stora mängder pengar och naturresurser används varje år till våra vägar. Allt oftare uppmärksammas därför den miljöpåverkan - ur ett livscykelperspektiv - som vägarna har vid transportplanering, både nationellt och internationellt. Forskning vid KTH visar dock att man ofta missar parametrar som energianvändning och utsläpp vid byggnation, drift och underhåll av vägar.
Snart behöver du inte trotsa SMS-förbudet
Forskning visar att handsfree vid bilkörning inte är ett dugg säkrare än att hålla mobilen i handen. En hel del forskning visar dessutom att förbud mot sms:ande bakom ratten och tvång om att använda handsfree vid samtal i bilen inte alls fungerar. Ett nytt forskningsprojekt vid KTH ska därför hitta helt andra vägar att öka trafiksäkerheten.
Forskningsprojektet, som går under namnet GetHomeSafe och är finansierat av EU, har en budget på 30 miljoner kronor.