Lastsäkring

Listar alla artiklar taggade med: Lastsäkring

Farligt gods och stål mot stål, men inga spännband, kostade föraren 4 000 kronor.

Dyrt att inte lastsäkra farligt gods

Föraren fick lära sig att det är dyrt att inte lastsäkra farligt gods och att böterna för brister på brandsläckare också hamnar hos föraren. Han lyfter frågan om huruvida det borde ligga ett större ansvar på fordonsägaren att tillhandahålla ett fordon som är utrustat för den körning som bedrivs, detta då förare inte sällan byter fordon eller kanske inte har den självklara rättigheten att säga nej till körning även om fordonet inte uppfyller kraven.

Lastsäkringen blev lidande inför 280 mil lång ”expressfrakt”

En rumänsk lätt lastbil stoppades under förmiddagen av trafikpolisen i Helsingborg. Fordonet vägde inte för mycket, men när bakdörrarna öppnades kunde polisen direkt konstatera att lastsäkring inte är något som föraren har lagt ner studietid på.
- Med tanke på hur det såg ut i lastutrymmet så behövde vi inte förklara för chauffören vad vi hade att anmärka på, förklarar Jesper som är trafikpolis i Helsingborg.
Kustbevakningen måste be om hjälp av polisen för en enkel uppgift som de hade löst själv om bara transporten hade innehållit en gnutta farligt gods.

Slöseri med resurser när Kustbevakningen avslöjar brister i lastsäkringen

Kustbevakningens kontroller i hamnarna brukar sällan ge ”nollresultat”. Att brister i lastsäkringen uppdagas är en vanligt förekommande anledning till såväl böter (om det är farligt gods) som att Kustbevakningen hindrar transporter från att köra ombord på färjan. Den gångna veckan var inget undantag. Men även om myndighetens farligt godsinspektörer har full koll på reglerna om lastsäkring, får de som bekant inte utfärda böter om godset ombord på lastbäraren inte innehåller farligt gods. Vore det inte hög tid att ändra på det? En högst relevant fråga!