En klar majoritet av stockholmarna, 56 procent, är negativa till förslaget att förbjuda bensin- och dieselbilar i vissa delar av staden 2026, medan 35 procent är positiva. Det visar resultatet av en Demoskop-undersökning som Riksförbundet M Sverige beställt. Samtidigt anser 76 procent att luften i Stockholm är bra eller mycket bra.
M Sverige vill i stället för nya miljözoner se förbud av matleveranser på tvåtaktsmoped och tidigare sandsopning för att sänka partikelhalterna.
M Sverige
Listar alla artiklar taggade med: M Sverige
Inställd reform har kostat bilister 45 miljarder
År 2007 infördes skatt på trafikförsäkringen som del av en reform för att omfördela kostnaden för trafikskadade. Men reformen blev aldrig av och kvar blev skatten på 32 procent som fram till 2022 gett staten en intäkt på totalt ungefär 45 miljarder kronor. För att minska konsumenternas kostnader kräver nu M Sverige att skatten slopas.
M Sverige:
36 % av lastbilschaufförerna struntar i stopplikten
3 av 10 stannade inte vid stoppskylten när Riksförbundet M Sveriges klubbar gjorde stickkontroller på 18 orter över hela Sverige.
Mest ignorant är man i Kalmar, enligt undersökningen.
Mest ignorant är man i Kalmar, enligt undersökningen.
M Sverige: Sänkt bränsleskatt – ”en besvikelse”
Regeringen och Sverigedemokraterna, SD, utlovar att sänka bränslepriset med en krona till årsskiftet. Detta mot bakgrund av kraftigt stigande bränslepriser under 2022 till följd av Rysslands invasion av Ukraina och en svag kronkurs. Riksförbundet M Sverige uttrycker besvikelse och pekar på vallöften om prissänkningar på fem–tio kronor.
M Sverige kräver tryggare rastplatser
Bristen på trygga rastplatser är ett stort problem i trafiken. Nästan varannan bilist, 45 procent, känner otrygghet inför att stanna på rastplats under kvällstid. Ett inte helt okänt faktum är att även många yrkeschaufförer upplever otrygghet vid rastplatserna.
Nu vill Caroline Drabe, vd på Riksförbundet M Sverige, se ökade trygghetssatsningar.
Nu vill Caroline Drabe, vd på Riksförbundet M Sverige, se ökade trygghetssatsningar.
Här är landets sämsta vägar
Riksförbundet M Sveriges vägombud har kört över 20 000 mil och kartlagt hur ytojämnheten ser ut på Sveriges vägnät. Undersökningen visar en stor skillnad i vägkvalitet mellan norr och söder med påtagligt sämre vägar i skogs- och glesbygdslänen. Sämst är vägarna i Norrbottens län, följt av Västerbottens län.
Bussförare ”värstingar” i Folksams hastighetsmätningar
När M Sverige mätte hastigheter utanför skolor kunde man konstatera att busschaufförerna var ”minst dåliga på att hålla hastigheten”. Enligt M Sverige körde ”bara” 31 procent fört fort.
Folksams undersökning pekar åt rakt motsatt håll. Enligt försäkringsbolaget körde hela 80 procent av bussförarna över gällande hastighetsgräns.
Folksams undersökning pekar åt rakt motsatt håll. Enligt försäkringsbolaget körde hela 80 procent av bussförarna över gällande hastighetsgräns.
Inför skolstart: Varannan kör för fort utanför skolorna
49 procent av förarna höll för hög hastighet när M Sveriges lokalklubbar kontrollerade hastigheten utanför 18 grundskolor på 16 orter över hela landet. Mätningarna genomfördes vid skoldagens början mellan klockan 07:30 och 08:30 under veckorna 20–22.
M Sverige vill ha snabbare A-traktorer och förbjuda mopedbilar
Antalet mopedbilar har ökat kraftigt det senaste decenniet. Cirka 17 000 fanns registrerade vid årsskiftet i Sverige trots omfattande kritik mot mopedbilens höga utsläpp och dåliga säkerhet. Nu kräver Riksförbundet M Sverige förbud av fordonsslaget.
En av tre använder inte blinkers
Riksförbundet M Sveriges lokalklubbar har undersökt användningen av körriktningsvisare i trafiken runtom i landet. Av 13 000 kontrollerade trafikanter var det 1 av 3 (34 procent) som inte använde blinkers när de ändrade färdriktning. Sämst var trafikanterna på blinkersanvändningen ut ur rondeller.