När Europaparlamentets transportutskott den 4 juni röstade igenom ett förhållandevis tufft förslag om bland annat nya cabotageregler, tändes ett hoppets ljus hos många seriösa branschföreträdare. Äntligen såg det ut som att det skulle bli ordning och reda på cabotagetrafiken. I torsdags kom dock ett bakslag som i värsta fall kan innebära att förslaget kan komma att ändras i alla väsentliga delar.
Mobilitetspaketet
Listar alla artiklar taggade med: Mobilitetspaketet
FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”
Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.
Snaran dras åt runt brevlådeföretagen
Måndagens votering i EU-parlamentet handlade om delar av det kommande mobilitetspaketet. Ett av förslagen, det som rör cabotagereglerna, har vi tidigare skrivit om. Bland föreslås att en internationell transport i framtiden ska påbörjas i det land där transportföretaget är etablerat.
Man kan, utan att ha allt för stor fantasi, anta att en del företag skulle falla för frestelsen att starta så kallade brevlådeföretag runt om i Europa. Men det "hålet" har man redan sett i parlamentet ? och därför föreslår man nu regler som ska göra det svårare för den typen av fusk.
EU-parlamentet röstade ja till tufft cabotageförslag
Under måndagen röstade EU-parlamentets transportutskott ja till bland annat det förslag som handlar om mobilitetspaketets ?cabotagedel?. Det innebär att man nu tagit ytterligare ett viktigt steg mot att skärpa regelverket i syfte att stävja ett systematiskt utnyttjande av detsamma. Men än har inte sista ordet sagts, den klurigaste delen återstår ? att gå vinnande ur den trepartsdiskussion som väntar härnäst.
MP vill ta ännu hårdare tag om lastbilarna
?De största förorenarna?
Jakop Dalunde (MP), kommenterar EU-kommissionens förslag om minskade utsläpp från lastbilar. EU-kommissionen har nu presenterat sitt tredje mobilitetspaket som är avsett att minska koldioxidutsläppen och förbättra vägsäkerheten. Dalunde vill se hårdare tag.
Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor
?Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat?
Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.
Transportföretagen vill ha avkylningsperiod för cabotagetransporter
Transportföretagen föreslår en "avkylningsperiod" för cabotagetransporter för en ökad tydlighet av regelverket.
- Att göra transportupplägg som mer eller mindre innebär att det bedrivs permanent cabotage är inte syftet med cabotagebestämmelserna, säger Stefan Back på Transportföretagen.
Nytt valår – nya (tomma) löften..?
Elektronisk fraktsedel ett steg mot schystare konkurrens?
Den 23 januari presenterade Jens Nilsson (S), rapportör i EU:s cabotagegrupp som arbetar med EU:s mobilitetspaket, de förslag han vill att EU:s Transportutskott ska ta ställning till. En del av förslagen är radikala, men han tror på dem. Att debatten kommer att bli het, står klart.
Riksdagen:
Avstånd mellan kombiterminaler inget som EU ska bestämma
EU:s förslag om att införa ett maxavstånd mellan terminaler där man lastar om gods för vidaretransport med annat trafikslag går för långt. Det anser Riksdagen som lämnar ett motiverat yttrande till EU om att förslaget strider mot subsidiaritetsprincipen. Det vill säga principen om att beslut ska fattas så effektivt och så nära medborgarna som möjligt.