Mobilitetspaketet

Listar alla artiklar taggade med: Mobilitetspaketet

DEBATTARTIKEL

Hur kan man vara ”glad” och ”positiv” när Sverige är sist på bollen – igen?

DEBATT
Hur länge har vi känt till innehållet i mobilitetspaketet? Jag menar vi som driver transportföretag av olika slag. Själv har jag försökt att följa utvecklingen under de år som arbetet med att utforma ”paketet” har pågått.
Personligen, och många av mina kollegor, har tidigt förstått att det krävs politiska, nationella åtgärder för att dra full nytta av innehållet i ”reformen”. Vi har förstått det men tydligen inte regeringen. Visst låter det väl märkligt?
Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen, och Rickard Gegö, vd på Sveriges Åkeriföretag. Foto: Transportföretagen och Sveriges Åkeriföretag

Organisationer vill ha fler trafikpoliser när nytt regelverk börjar gälla

Den sista delen i implementeringen av mobilitetspaketet skulle ha varit på plats nu i februari. Många andra länder har lyckats, men inte Sverige. Under en pressträff på måndagen redogjorde infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) för nya och skärpta regler för utstationering av förare vid utländska transportföretag. Lagändringarna föreslås i huvudsak träda i kraft den 15 juni 2022.
Transportföretagen och Sveriges Åkeriföretag är positiva till att arbetet med de nya reglerna har tagit fart och båda efterlyser fler trafikpoliser och bilinspektörer som ska se till att reglerna också efterlevs.
MÅNADENS LEDARE

Verbala tics hjälper inte branschen

Det var inte utan att morgonkaffet höll på att fastna i halsen en söndag i mitten av oktober. I en debattartikel i GP förklarar infrastrukturminister Tomas Eneroth att han och hans kollegor i regeringen ”har genomfört åtgärd efter åtgärd för bättre villkor för yrkesförare”. Förvisso har man från regeringens sida haft ambitioner att förbättra, men frågan är om åtgärderna har varit så framgångsrika att det är något att basunera ut i dagspressen?
Jag står på en av polisens kontrollplatser och kliar mig i håret. Vad är det som har blivit bättre?
DeXpress AB: "Det är svårt att vara svensk åkare idag." Foto: Transportstyrelsen/genrebild.

DeXpress AB: ”Visst har vi som företag ett ansvar”

Transportstyrelsens företagskontroll hos DeXpress AB i våras, ledde till en sanktionsavgift som överskreds maxbeloppet. Baserat på företagets årsomsättning blev summan 308 474 kronor. Det påträffades bland annat många handahavandefel av färdskrivaren, men även körning på annans förarkort än det egna. DeXpress har nu nya rutiner och har kompletterat utrustningen, men säger också: ”Det är svårt att hitta bra chaufförer.”