Litauen: Nu är det allvar Litauen flaggar för att det nu är allvar och de kommer att överklaga mobilitetspaketet till EU-domstolen. Den litauiska regeringen har bestämt sig.
Litauen förbereder överklagan av mobilitetspaketet EU:s mobilitetspaket har delat Europa i två delar – öst och väst. Redan innan mobilitetspaketet röstades igenom, flaggade flera länder för att man skulle överklaga till EU-domstolen. Nu förbereder sig Litauen för en sådan överklagan.
Nya regler i Mobilitetspaketets kölvatten – men vem ska kontrollera? ”Finns ingen agenda” Tidigare i somras röstades mobilitetspaketet igenom i EU. När applåderna nu har tystnat passar Proffs på att ställa frågor till en rad ledamöter i trafikutskottet. Frågor som handlar om vilka möjligheter de svenska myndigheterna har att kontrollera efterlevnaden av de nya reglerna efter hand som de börjar gälla. Många ord och lång text – men någon agenda för när riksdagen på ett organiserat och samlat sätt ska arbeta för att bygga upp kontrollverksamheten, finns uppenbarligen inte.
MEP Jakop Dalunde (MP) om Samskip-domen: ”EU-kommissionen bär ett tungt ansvar för ett otydligt regelverk” Förvaltningsrättens dom som gav Samskip Sia rätt öppnar för längre lastbilstransporter, chaufförer som riskerar komma i kläm och syftet med kombitransporter – miljön - kringgås. Och om aktörer som använder järnväg i sin kombitrafik själva ska bestämma var de ska lasta om, kan även de som använder sjöfart komma att vilja ha samma fördel det utgör.
Danielsson (S) sågar kommissionärens försök att skippa hemvändandekravet I fredags skrev vi om Peter Lundgrens (SD) reaktioner på den rumänska kommissionären Adina Văleans utspel om att hon vill slippa se det så kallade hemvändandekravet i mobilitetspaketet. Idag har Proffs haft kontakt med Johan Danielsson (S). Och inte heller han är glad åt att Vălean försöker hälla grus i maskineriet.
Parlamentariker ryter till efter kommissionärens attack mot mobilitetspaketet Svallvågorna efter det nyligen antagna mobilitetspaketet har inte lagt sig. Det finns fortfarande starka krafter i EU som inte har gett upp kampen att sätta käppar i hjulet för det som av bland annat svenska vägtransportörer anses vara positivt, som till exempel återvändandekravet.Men det kommer inte att ske utan strid, vilket står klart efter att Proffs har talat med den svenske EU-parlamentarikern Peter Lundgren (SD).
DEBATTARTIKEL HÄR STANNAR SVERIGE: Varför svarar inte längre politikerna på våra frågor? Vi i Här stannar Sverige, HSS, har historiskt sett haft bra kontakt med våra folkvalda. Vi har kunnat nå de flesta när vi har haft frågor. Men det var under den första mandatperioden med sittande regering…
INSÄNDARE Branschens framtid är beroende av politiker som förstår allvaret Insändarskribenten Sven-Inge menar att det är dags att lägga upp en strategi för att innehållet i mobilitetspaketet ska få effekt. Han efterlyser ett brett samarbete mellan bland annat fack, chaufförs- och åkeriorganisationer samt att Sveriges politiker visar prov på ”verkstad”. Den svenska vägtransportbranschen är alldeles för bra för att bara försvinna, skriver han.
DEBATTARTIKEL Mobilitetspaketet – hurra! Men vem ska utföra de komplicerade kontrollerna? Jag har med intresse och efter bästa förmåga följt turerna runt arbetet med mobilitetspaketet. Som åkare har jag kastats mellan hopp och förtvivlan. Och till slut kom så resultatet från EU. Och det blev troligtvis så bra som man kunde önska. Eller?
Röster från vägen: Mobilitetspaketet bra, men misstro till att kontrollerna kommer på plats EU:s mobilitetspaket har äntligen röstats igenom, men inte alla svenska förare vi talade med kände till detta – eller ens att det fanns något mobilitetspaket. Detsamma gällde de utländska förarna vi talade med. Men de som visste, tyckte det var bra. Utländska fordon ska inte vara här permanent, förarna ska ha svensk lön om de arbetar här och speditörerna måste kontrolleras mer, var några av synpunkterna.