Mobility Sweden

Listar alla artiklar taggade med: Mobility Sweden

DEBATTARTIKEL
Thomas Morell (SD), ifrågasätter om det är rimligt att förbjuda nya fordon och nyttofordon med fossila drivmedel redan 2035. Foto: Riksdagen.

Rimligt förbjuda försäljning av nya bensin- och dieseldrivna bilar redan 2035?

Tisdagen den 28 mars 2023 antogs formellt förordningen om skärpning av normerna för koldioxidutsläpp från nya personbilar och nya lätta nyttofordon till 2035. Detta innebär att bara nya bilar med nollutsläpp, i praktiken elbilar, får säljas. Med andra ord innebär lagstiftningen ett förbud av nya bilar och nyttofordon med förbränningsmotorer från och med 2035. ”Detta är ett orimligt beslut vilket stora bilproducerande länder som Tyskland och Italien tydligt pekat på”, säger Thomas Morell (SD), riksdagsledamot och vice ordförande Trafikutskottet, i sin debattartikel.

Röda siffror för samtliga fordonsslag i augusti

Mobility Swedens nyregistreringsstatistik i augusti uppvisar röda siffror för samtliga fordonsslag. Personbilsregistreringarna minskar och uppvisar en fortsatt svag privatmarknad för elbilar. De tunga fordonen har haft en tuff månad som till stor del beror på rekordregistreringar i fjol för tunga lastbilar och försenade leveranser av upphandlade bussar. För att vända den negativa trenden krävs styrmedel och incitament som främjar föryngring av fordonsflottan.
  Siffrorna i texten är avrundade. Exakta siffror finns i tabellen ovan samt i länken till "Nyregistreringar februari 2024" sist i texten.

Ökning av lätta lastbilar – var fjärde är elektrisk

Nyregistreringarna av lätta lastbilar ökade med 21 procent i februari. Andelen eldrivna uppgick till 25 procent, en siffra som väntas öka efter införandet av klimatpremien för eldrivna lätta lastbilar. Under månaden registrerades 18 766 nya personbilar, en ökning med nära två procent jämfört med februari i fjol. Nivån ligger omkring 13 procent under månadens genomsnitt för de senaste fem åren. Företagsmarknaden stod för sju av tio nyregistreringar och privatmarknaden är fortsatt svag, särskilt för elbilar.

Elektrifieringstakten förväntas minska under 2024

2023 års nyregistreringar av personbilar landade i en svag ökning på en halv procent jämfört med 2022. Detta är till stor del drivet av leveranser från historiskt starka orderböcker där leveransförmågan nu är återställd. De tunga och lätta lastbilarna ökade jämfört med i fjol samtidigt som bussmarknaden minskade. Andelen laddbara personbilar ökade med fyra procentenheter. Prognosen för 2024 är däremot mer dyster med en kraftig minskning av nyregistreringar av personbilar och en elektrifieringstakt som för första gången minskar.

Registreringsstatistiken pekar uppåt – men dipp väntar runt hörnet

Mobility Swedens registreringsstatistik för september visar att nyregistreringarna av personbilar ökade med nära 28 procent och lätta lastbilar med nära 37 procent jämfört med samma månad i fjol. En fortsatt stark leveransförmåga från historiskt stora orderböcker ligger bakom ökningen. Samtidigt har antalet nya ordrar under året nästan halverats vilket kommer att leda till lägre registreringssiffror framöver. Tunga lastbilar har ökat med 42 procent under året, men med en dipp under september.