Näringsdepartementet
Listar alla artiklar taggade med: Näringsdepartementet
Nu ska kommunerna själva kunna bestämma om miljözoner
Lagförslag:
Tidsgränsen för klampning ökas – med 12 timmar
Näringsdepartementet föreslår att det från och med den 1 juli 2018 ska bli möjligt att klampa ett ekipage som till exempel brutit mot cabotagebestämmelserna i mer än 24 timmar. Den nya tidsgränsen blir 36 timmar enligt den promemoria som tidningen Proffs har fått ta del av. Man föreslår även att tulltjänstemännen får befogenhet att ingripa mot otillåtet cabotage.
Transportstyrelsens tolkning i dokumentförstöraren
Snart kostar det återigen att fuska med cabotaget
Regeringen beslutade den 1 juni att ändra reglerna om ansvar vid överträdelser av EU:s cabotageregler för lastbilstrafik. Regeländringen ska göra det tydligare att sanktionsavgifter ska utfärdas om en lastbilstransport bryter mot EU:s bestämmelser i Sverige.
Kalla det vad som helst – bara det kostar
Det var så klart glädjande att läsa promemorian ? men det känns ändå så ?onödigt? på något sätt. Vi hade ju redan en förordning att förhålla oss till och som uppenbarligen fungerar i alla andra EU-länder.
Regeringen dubblar föreslagen sanktionsavgift
Regeringen har i en proposition till riksdagen förslagit att sanktionsavgifter införs för den som överträder bestämmelserna om cabotagetransport på väg. Regeringen avser att fastställa avgiften till 40 000 kronor, vilket är en fördubbling jämfört med vad Transportstyrelsen har föreslagit. Syftet är att få till en rättvis och effektiv konkurrens inom åkeribranschen.
Skärpta påföljder för olaga cabotagekörning
Regeringen har i dag fattat beslut om en lagrådsremiss om ändringar i yrkestrafiklagen.
Förslaget innebär att sanktionsavgifter införs i stället för, som i dag, böter för den som överträder bestämmelserna om cabotagetransport på väg.