Den 23 januari presenterade Jens Nilsson (S), rapportör i EU:s cabotagegrupp som arbetar med EU:s mobilitetspaket, de förslag han vill att EU:s Transportutskott ska ta ställning till. En del av förslagen är radikala, men han tror på dem. Att debatten kommer att bli het, står klart.
Peter Lundgren
Listar alla artiklar taggade med: Peter Lundgren
Svensk ”transportdelegation” besökte EU-parlamentet
Dagens möte i Bryssel berörde många ämnen varav en del hettade till ordentligt när deltagarna fick möjlighet att ställa frågor och komma med förslag till EU-parlamentarikerna på plats i Bryssel.
Peter Lundgren (SD):
Svensk transportnäring utan framtid – med Jens som rapportör
Jens Nilsson utsågs till rapportör för cabotagegruppen i EU. Nu ser Peter Lundgren en risk för ytterligare liberalisering av reglerna, öppnare gränser och kompromisser som kan komma att slå undan benen för svensk åkerinäring.
Europeisk vägmyndighet och tuffare cabotageregler?
Snart öppnas EU:s vägpaket för allmän insyn
Vid Europaparlamentets session i Strasbourg den 17 maj, ska EU-kommissionen dra upp riktlinjerna för första delen av sitt stora vägpaket. Exakt vad paketet kommer att innehålla är ännu inte känt. Kommissionen har många förslag och önskemål att ta ställning till inför det slutgiltiga tillkännagivandet den 31 maj.
Proffs har pratat med Jens Nilsson (S) och Peter Lundgren (SD), liksom med HSS och TIA om vad de hoppas och tror om vägpaketet.
Lundgrens förslag vann gehör i parlamentet
Cabotage och 3,5-tonnare upp på EU-agendan
Många för en daglig kamp för att komma tillrätta med de olagliga transporter som rullar på våra vägar. På EU-nivå har Sverige bland annat god draghjälp av Peter Lundgren (SD). Under den gångna veckan fick han igenom två viktiga förslag i EU-parlamentets omröstning i Strasbourg.
Delsegrar för Lundgren i EU
Högre krav på lättlastare och cabotage?
Målmedvetet arbete i EU-utskottet för transport och turism, tvingar nu EU-kommissionen att ta upp och åtgärda problem som rör 3,5-tons lastbilar samt cabotagetrafik. Peter Lundgren driver dessa frågor hårt och har nu skördat två delsegrar.
Inga förare från Kazakstan i Kajs bilar
?Det är inte långt mellan galenskap och verklighet?
Den artikel som vi publicerade igår, den 1 april, som handlar om Kaj Inrikes planer på att anställa förare från Kazakstan visade sig vara rena rama aprilskämtet.
- Att många trodde att artikeln kunde vara sann, pekar på det absurda som drabbar delar av branschen, att det inte är speciellt långt mellan galenskap och verklighet, kommenterar tidningens chefredaktör.
Kaj Inrikes anställer chaufförer från Kazakstan
EU-politiker rasar över beslutet
Älmhultsåkeriet Kaj Inrikes AB säger upp majoriteten av sina svenska förare. Istället bemannas åkeriets 25 fordon med chaufförer från Kazakstan. Den svenska EU-parlamentarikern Peter Lundgren (SD) blir både upprörd och uppgiven när Proffs berättar om nyheten.
Hopp för den svenska modellen i nytt utstationeringsdirektiv
För endast några dagar sedan, läckte det ut att reformen för Utstationeringsdirektivet skulle komma att innehålla förslag som gick helt på tvärs med den "svenska modellen". Och så var det också - och när det läckte ut, blev de politiska reaktionerna starka. Genom hårt arbete och ståndaktighet, fick man kommissionen den 8 mars, att ändå anta förslaget som bland andra Sverige vill ha.
Cabotageregler och social dumpning allt högre upp på EU:s agenda
EU:s transportministrar diskuterade under rådets möte på torsdagen de sociala aspekterna på vägtransportområdet.
Den danske transportministern, Hans Christian Schmidt underströk vikten av att skapa klara och tydliga regler för cabotagetransporter.