Politik

Listar alla artiklar taggade med: Politik

  2030-pusslet består av många bitar - passar de ihop när omvärlden.

Vad händer med det svenska klimatmålet för transportsektorn om omvärlden underminerar svensk politik?

Vad händer med det svenska 2030-målet om andra länders efterfrågan av biodrivmedel ökar så att det blir brist på biodrivmedel. Anta att reduktionsplikten bara kan genomföras till 70 procent av vad som är beräknat från 2025. Vi visar hur det påverkar 2030-målet om 70 procent reduktion av CO2 utsläpp från transportsektorn. Välkomna att delta i webbinariet tisdagen den 14 december.
MÅNADENS LEDARE

”Det finns inget mer vi kan ta fram”, sa forskaren

Flera i vägtransportbranschen har länge, på olika sätt, uttryckt såväl sin uppgivenhet som sin frustration över att många delar av näringen inte mår bra. Vi har i redaktionella texter försökt att med alla medel belysa missförhållandena som råder. På senare tid har vi dessutom, i vår nya mediekanal ”En Riktig Chaufförspodd, tagit upp problematiken och försökt sätta fingret på orsaken till att det ser ut som det gör. Runt midsommar gör vi ytterligare ett försök.
DEBATTARTIKEL

Morell om föreslagen YKB-förlängning: ”Musen som röt”

Musen som röt... I flera stora dagstidningar har kaxiga rubriker som ”Regeringen kör över EU” varit synliga de senaste dagarna. Syftet är naturligtvis för regeringen att framhäva sig som drivande i frågan om förlängning av yrkesförarkompetensbevis (YKB). Rubriken är dock direkt felaktig. En mer korrekt rubrik är ”Oppositionen tvingade regeringen att agera i frågan om YKB”. Sanningen är att det var riksdagens samlade opposition som tvingade regeringen att agera och förlänga de yrkeskompetensbevis som annars riskerade löpa ut.
MÅNADENS LEDARE

Vägslitageskatt ska avslöja körtidsfusk – sa socialdemokraten

Hur många olagliga transportverksamheter finns det egentligen? Frågan är högst relevant.
Jag är ganska ofta ute och besöker trafikpolisen i deras vardag och det är ytterst sällan jag åker därifrån utan något som jag kan skriva om i tidningen.
En av de senare kontrollerna jag och min kollega Heidi var med på, resulterade till exempel i tre utlänningsärenden. Alltså i tre dragbilar som polisen vinkade in satt det chaufförer som efter att ha kontrollerats fick åka polisbil från platsen.
Därefter väntade hemresa på den svenska statens bekostnad och återreseförbud i tre år för samtliga.