Förra tisdagen, den 24 januari, stoppades ett polskt lastbilsekipage av danska Tungvognscenter Syd i en rutinkontroll. I hytten befann sig två chaufförer och kontrollen avslöjade till en början oegentligheter av "lindrigare karaktär".

Listar alla artiklar taggade med: Rättsfall
Förra tisdagen, den 24 januari, stoppades ett polskt lastbilsekipage av danska Tungvognscenter Syd i en rutinkontroll. I hytten befann sig två chaufförer och kontrollen avslöjade till en början oegentligheter av "lindrigare karaktär".
Tre vuxna och en fyraåring omkom i en krock med lastbil och det visade sig att åkeriet inte haft ordning på vare sig papper eller service på fordonen samt saknade trafikansvarig. Olyckan inträffade i England men det kunde lika gärna ha skett här i Sverige då tillsynsmyndigheter inte längre kan kontrollera aktörerna som verkar i landet. Anmälningar om oegentligheter, leder sällan vidare och trafikpoliserna blir allt färre.
Sedan ett par år tillbaka har handläggning av trafikärenden koncentrerats till Östersund och Karlskrona som fått särskilda trafikenheter. Nu är det dags att utveckla verksamheten till att omfatta även företagsböter.
Fem män från södra Sverige har dömts till fängelse mellan 1 och 5 år för omfattande ekonomisk brottslighet. Männen har med hjälp av bulvanföretag importerat stora mängder diesel som deklarerats som smörjolja eller rostskyddsolja. På det sättet har man lurat staten på mångmiljonbelopp i skatt.
Den drogade, holländske chauffören körde mot rött ljus i en korsning i Helsingborg. Med full kraft rammar han en personbil, vars förare skadas svårt. Lastbilschauffören grips men släpps snart på fri fot. Körkortet fick han dessutom behålla. Efteråt har polisen jagat chauffören med ljus och lykta för att kunna hålla fortsatta förhör med honom. I helgen påträffades han av trafikpolisen i Helsingborg.
Så har då lugnet efter nyårsnatten infunnit sig igen, eller?
Kommer 2017 fortsätta i samma anda som 2016, eller blir det etter värre? Den som lever får se, sägs det!
Men, ska vi bara sitta och se på, eller kan vi tillsammans kraftsamla så till den milda grad att en förändring tvingas fram?
Transportstyrelsen krävde 84 000 kronor i sanktionsavgift av ett västsvenskt åkeri för en obesiktigad färdskrivare. Kravet var helt okej ansåg Förvaltningsrätten i Falun. Oskäligt mycket ansåg åkeriet. Kammarrätten i Sundsvall höll med och satte ned avgiften till 20 000 kronor.
Högsta förvaltningsdomstolen ger nu Transportstyrelsen och Förvaltningsrätten i Falun rätt och bestämmer sanktionsavgiften till 84 000 kronor.
Brottmålsdomar kan vara mer eller mindre enkla att läsa och förstå. Inte minst för allmänheten. De flesta inser att våldtäkt (en brottsrubricering som för övrigt kan vara på väg att ersättas med sexuellt övergrepp) är en synnerligen integritetskränkande gärning för den som utsätts för ett sådant brott.
Likaså är det känt att bevisvärderingen i just dessa mål ofta är svår, inte minst mot bakgrund av att hela bevisbördan vilar på åklagarens axlar. Till det kommer att gärningen oftast äger rum mellan två personer i enrum utan några vittnen.
I dag meddelades en för Sverige historisk dom då Tingsrätten i Umeå gick på åklagarens linje mot det rumänska åkeriet som tagits på bar gärning med riggad färdskrivare utan att erkänna sig skyldigt.