EU har idag en reduktionsplikt idag på 4,2 procent. 2030 kommer EU att öka reduktionsplikten. I Sverige höjdes den 1 januari 2022 reduktionsplikten för bensin till 7,8 procent och för diesel till 30,5 procent. Att tillverka förnyelsebara produkter för att uppfylla reduktionsplikten innebär en hög produktionskostnad. Kriget i Ukraina eskalerade kostnaderna och nu riskerar många företag att gå i konkurs på grund av de höga drivmedelspriserna.
Detta har fått Thomas Morell (SD) att återigen sätta sig vid tangentbordet och skriva en interpellation. Den här gången till energiminister Khashayar Farmanbar (S).
Reduktionsplikt
Listar alla artiklar taggade med: Reduktionsplikt
Kemoff Åkeri och Entreprenad: Stopp! Det räcker nu!
Kemoff Åkeri och Entreprenad AB protesterar mot de höga drivmedelspriserna genom att ställa ställde en del av sin fordonsflotta. ”Miljöarbetet är viktigt, men Sverige kan inte ensamma forcera det arbetet”, säger Janne Kemoff som efterlyser akuta åtgärder för att i alla fall kortsiktigt stoppa de skenande utgifterna för bränsle som just nu hotar de svenska åkerierna.
”Rickard Gegö lyssnar på regeringens företrädare”
Replik på Sveriges Åkeriföretags debattartikel
”Rickard Gegö verkar inte vilja se eller ta del av Sverigedemokraternas politik. Det är givetvis olyckligt då vi uppfattat att en stor del av hans medlemmar faktiskt noterat att just SD driver en åkerivänlig politik”, så inleder Thomas Morell och Martin Kinnunen, båda Sverigedemokrater, sin replik till Sveriges Åkeriföretags debattartikel.
Fossilfritt Sverige: Rör inte reduktionsplikten
Att sänka ambitionerna i reduktionsplikten skulle göra det i princip omöjligt att nå klimatmålet för transportsektorn till 2030 och skulle vara ett hårt slag mot planerna på en storskalig inhemsk produktion av biodrivmedel. Det skriver Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige, och Nina Ekelund, generalsekreterare, Hagainitiativet, i en debattartikel i dagens Göteborgs-Posten.
Morell vill ha svar om utebliven justering av skatten på bränsle
När reduktionsplikten infördes 2018 var det mot ett löfte om att skatten på bensin och diesel skulle justeras ned om reduktionsplikten höjde drivmedelspriserna. Detta beskrevs bland annat i regeringens promemoria ”Reduktionsplikt för minskning av växthusgasutsläpp från bensin och dieselbränsle”. Så har inte skett. Bilisterna har drabbats av stora kostnadsökningar.
M Sverige: Bilister lurade när skattesänkning på drivmedel uteblev
När reduktionsplikten infördes 2018 var det mot ett löfte om att skatten på bensin och diesel skulle justeras ned om reduktionsplikten höjde drivmedelspriserna. Detta beskrevs bland annat i regeringens promemoria "Reduktionsplikt för minskning av växthusgasutsläpp från bensin och dieselbränsle". Så har inte skett. Bilisterna har drabbats av stora kostnadsökningar. Det förklarar M Sverige i ett pressmeddelande.
Proposition från Finansdepartementet
Förslaget: Sänkt energiskatt på bensin och diesel
De höga bränslekostnaderna har föranlett Finansdepartementet att lägga fram en proposition som föreslås träda i kraft den 1 maj 2022.
DEBATTARTIKEL
Sundfrakt AB: ”Vi måste kompenseras för de ökade bränslepriserna”
DEBATTARTIKEL
Vi har den senaste tiden sett en kraftig höjning av energipriserna i Sverige, detta gäller inte minst priset på dieselprodukter som ökat med cirka 40 procent på ett år.
Vi har den senaste tiden sett en kraftig höjning av energipriserna i Sverige, detta gäller inte minst priset på dieselprodukter som ökat med cirka 40 procent på ett år.
Debattartikel
Regeringen har tappat verklighetsförankringen fullständigt
”Industriföretag, jordbrukare och privatpersoner kämpar med skyhöga energipriser. Energikostnaderna har varit så höga den här vintern att företag har stoppat produktionen och privatpersoner har kallställt delar av sina hus. Man har helt enkelt inte haft råd att producera sina varor eller värma sina hus”, så inleder riksdagsledamot Thomas Morell (SD) sin debattartikel.
EU positivt till skattebefrielse på rena biodrivmedel
EU-kommissionen ställer sig positiv till skattebefrielse på rena biodrivmedel. Stora prishöjningar på klimatbra drivmedel kan väntas 2023 om EU inte låter rena biodrivmedel undantas från skattekrav. Nya statsstödsregler ändrar förutsättningarna. Därför är det av största vikt att regeringen nu ansöker om skattebefrielse hos EU senast 1 mars.