Riksdagsbeslut
Listar alla artiklar taggade med: Riksdagsbeslut
Riksdagsbeslut idag: Sänkta reduktionsnivåer och sänkt skatt på bensin och diesel
Ändringen innebär att reduktionspliktens krav på minskade utsläpp för bensin och diesel sänks till sex procent för 2024–2026 och att reduktionsnivåerna för 2027–2030 slopas.
KD efterlyser verkstad i avgiftsfråga om virkesavlägg
Riksdagen säger ja till elektroniska fraktsedlar
Riksdagsbeslut om hårdare sanktioner mot otillåtna avfallstransporter
Nej till motion om lättare identifiering av utländska fordon
Morell (SD): ”Enda sättet att göra livet surt för busarna”
Beställaransvaret ska omfatta även cabotage
- Och tullen får ökade befogenheter
Regeringen har beslutat om skärpta regler för beställare av internationella gods- och busstransporter och så kallade cabotagetransporter. Besluten är ett led i arbetet med att skapa ordning och reda inom transportmarknaden. Detta enligt ett pressmedelande från Näringsdepartementet idag.
Riksdagsbeslut:
24,5 miljarder till polisen – men inte ett ord om trafikpolisen
45,8 miljarder kronor ur statens budget för 2018 går till utgiftsområdet rättsväsendet. Mest pengar, 24,5 miljarder kronor, går till Polismyndigheten. Drygt 8,6 miljarder kronor går till Kriminalvården och Sveriges domstolar får 5,6 miljarder kronor. Riksdagen sa ja till regeringens förslag om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.
Bakslag för motioner om utökad vinterdäckslag
Nokian: ”Däckens kondition viktigast”
Två motioner med önskemål om utökad vinterdäckslag för tunga fordon lämnades utan bifall från riksdagen. Man ville invänta Transportstyrelsens utredning om saken. Utredningen publicerades idag och slår fast att trafiksäkerhetsvinsterna inte går att påvisa och att en utökad lag kan få kostsamma bieffekter.
Trafikverket:
Vägar byggda under 80-90-talet de enda som klarar BK4
Igår fattade riksdagen beslut om att öppna upp för 74-tonsekipage i hela landet. Ett komplicerat arbete är att peka ut vägar som kan klara de tyngre ekipagen, ett projekt som Lars Bergman på Trafikverket nu har blivit utnämnd att leda.
- De enda vägar som kan klara BK4, är de som är byggda under 80-90-talet, säger Lars Bergman till tidningen Proffs.