Sanktionsavgift

Listar alla artiklar taggade med: Sanktionsavgift

MÅNADENS LEDARE

Kalla det vad som helst – bara det kostar

Näringsdepartementet skickade nyligen ut en promemoria på remiss till 18 instanser. I stora drag går den ut på att göra ansvarsreglerna vid överträdelse av bestämmelserna om cabotagetransporter på väg mer ändamålsenliga. 
Det var så klart glädjande att läsa promemorian ? men det känns ändå så ?onödigt? på något sätt. Vi hade ju redan en förordning att förhålla oss till och som uppenbarligen fungerar i alla andra EU-länder.

Fordonen på bilden har inget med artikelinnehållet att göra.Fotograf: Göran Rosengren

Transportstyrelsen vill återta greppet om cabotagefuskarna

Transportstyrelsens nuvarande, snäva och från många håll bespottade tolkning av EU-förordningen som reglerar cabotagetransporter har inneburit att många som med tidigare tolkning skulle ha blivit rapporterade för otillåtet cabotage, nu slipper undan straff.
Detta har myndigheten förstått och nu vill man råda bot på det. I dagarna skickades ett förslag ut på remiss som är tänkt att göra ansvarsreglerna vid överträdelse av bestämmelserna om cabotagetransporter på väg mer ändamålsenliga.

Orimliga sanktionsavgifter för kör- och vilotidsbrott ute på remiss

?Inte rättssäkert?

Transportstyrelsens förslag om ändringar i kör- och vilotiderna är ute på remiss. De går långt över vad som krävs enligt EU:s regler, hänvisar till en förordning som ännu inte är beslutad och skulle innebära oflexibla och orimliga sanktioner. Sveriges Åkeriföretag vill påminna om Transportstyrelsens näringspolitiska uppdrag att verka för att svenska företag får en förstärkt konkurrenskraft.

TRANSPORTFUSKET I FOKUS
Bilinspektör Stefan Lovén (t vä) är en av landets bilinspektörer som numera har befogenhet att utfärda sanktionsavgifter. Något han nyligen praktiserade. På bilden syns även trafikpoliserna Richard Karlsson (mitten) och Sören Johansson.Fotograf: Göran Rosengren

Bilinspektörer i Helsingborg utfärdar sanktionsavgifter

?Vi blir effektivare?

Den 1 mars blev det som bekant möjligt för polis och tull att klampa fordon för att hindra fortsatt färd för transportörer som brutit mot vissa regler, för att på så sätt förmå åkeriet att till exempel betala sanktionsavgifter.
Men en annan "nyhet" som det hittills kanske inte har talats så mycket om, är att även bilinspektörer, sedan samma datum, har rätt att utfärda sanktionsavgifter.