Förarens minne sviker när han ska redogöra för hur han har kört i Sverige. Han försöker även skriva egna fraktsedlar och åkeriet förhalar undersökningen. Åkeriet misstänks nu för otillåtet cabotage och ekipaget klampas i väntan på pengar.
Sanktionsavgift
Listar alla artiklar taggade med: Sanktionsavgift
Kalla det vad som helst – bara det kostar
Det var så klart glädjande att läsa promemorian ? men det känns ändå så ?onödigt? på något sätt. Vi hade ju redan en förordning att förhålla oss till och som uppenbarligen fungerar i alla andra EU-länder.
Transportstyrelsen vill återta greppet om cabotagefuskarna
Transportstyrelsens nuvarande, snäva och från många håll bespottade tolkning av EU-förordningen som reglerar cabotagetransporter har inneburit att många som med tidigare tolkning skulle ha blivit rapporterade för otillåtet cabotage, nu slipper undan straff.
Detta har myndigheten förstått och nu vill man råda bot på det. I dagarna skickades ett förslag ut på remiss som är tänkt att göra ansvarsreglerna vid överträdelse av bestämmelserna om cabotagetransporter på väg mer ändamålsenliga.
Polack klampades efter körtidsfusk
Under torsdagsmorgonen får redaktionen ett par läsartips om en klampad lastbil vid Lund i Skåne. Det visar sig handla om ett polskt ekipage som stoppats av trafikpolisen i Malmö. Obetald vägavgift och en rad brott mot kör- och vilotiderna kunde ganska snart konstateras.
Orimliga sanktionsavgifter för kör- och vilotidsbrott ute på remiss
?Inte rättssäkert?
Transportstyrelsens förslag om ändringar i kör- och vilotiderna är ute på remiss. De går långt över vad som krävs enligt EU:s regler, hänvisar till en förordning som ännu inte är beslutad och skulle innebära oflexibla och orimliga sanktioner. Sveriges Åkeriföretag vill påminna om Transportstyrelsens näringspolitiska uppdrag att verka för att svenska företag får en förstärkt konkurrenskraft.
Högsta förvaltningsdomstolen tar upp ”oskälig” sanktionsavgift
Transportstyrelsen påförde ett västsvenskt åkeri en sanktionsavgift på 84 000 kronor för en obesiktad färdskrivare. Helt okej enligt Förvaltningsrätten i Falun.
Oskäligt mycket ansåg åkeriet. Kammarrätten i Sundsvall höll med och satte ned avgiften till 20 000 kronor. Nu ska Högsta förvaltningsdomstolen reda ut hur sanktionsavgiften ska beräknas.
Polisen satte stopp för olaglig DAGAB-transport
Fjärde olagliga cabotaget på mindre än två veckor
Fyra olagliga cabotage har stoppats av Helsingborgspolisen på mindre än två veckor. Den senaste i raden så sent som i går. Transporten var på väg till DAGAB i Göteborg. Dit kom den antagligen ? men inte med den dragbilen som det var tänkt. När Proffs kontaktar DAGAB, känner man inte till det inträffade.
Bilinspektörer i Helsingborg utfärdar sanktionsavgifter
?Vi blir effektivare?
Den 1 mars blev det som bekant möjligt för polis och tull att klampa fordon för att hindra fortsatt färd för transportörer som brutit mot vissa regler, för att på så sätt förmå åkeriet att till exempel betala sanktionsavgifter.
Men en annan "nyhet" som det hittills kanske inte har talats så mycket om, är att även bilinspektörer, sedan samma datum, har rätt att utfärda sanktionsavgifter.
Orimlig sanktionsavgift sänktes av Kammarrätten
Transportstyrelsen påförde ett västsvenskt åkeri en sanktionsavgift på 84 000 kronor för en obesiktigad färdskrivare.
Oskäligt mycket ansåg åkeriet. Kammarrätten i Sundsvall håller med och sätter ned avgiften till 20 000 kronor.