Sanktionsavgifter

Listar alla artiklar taggade med: Sanktionsavgifter

Fordonen på bilden har inget med artikeln att göra. Foto: Göran Rosengren, arkiv

”Bristande kompetens och otydlighet” – Åkaren i Sverige ryter till mot Transportstyrelsen

I förra veckan lämnade Åkaren i Sverige en JO-anmälan. I den menar man att Transportstyrelsen inte klarar av att utföra det uppdrag som regeringen en gång gav myndigheten vad gäller tillsyn av landets åkeriverksamheter. Strax därpå skickade Åkaren i Sverige dessutom en skrivelse till Transportstyrelsen i vilken man bland annat förklarar att man vill ha klara och tydliga riktlinjer för hur åkerier ska agera för att klara sig från sanktionsavgifter.
Ekipaget på fotot har inget med artikelinnehållet att göra. Foto: Alguns Åkeri AB

Tre förare från Alguns misstänks för att ha kört med dubbla kort

Åkeriet riskerar 1,5 miljon i sanktionsavgifter

Inom loppet av tre dagar kontrolleras tre lastbilar med anknytning till Alguns Åkeri AB som har sin hemmabas i Malmö. Två lastbilar stoppades av trafikpolisen i Göteborg, en ”stoppade sig själv” genom att köra upp i stensättningen i en rondell i Malmköping, där den fastnade. I samtliga tre fall misstänker polisen körning med dubbla förarkort, något som kan komma att kosta åkeriverksamheten drygt 1,5 miljon kronor i sanktionsavgifter.
Ärendena utreds just nu av Transportstyrelsen.
Fordonet på bilden har inget med artikeln att göra. Arkivbild

Efter mängder av överträdelser – summan av sanktionsavgifter närmar sig en miljon

Den svenske åkeriföretagaren registrerade två av sina företag år 2009. Ett tredje 2011. År 2010 dök han för första gången upp i Transportstyrelsens rullor, detta i en underrättelse om ”godkänt föreläggande av ordningsbot”. Därefter har mannen figurerat i ett flertal ärenden hos Transportstyrelsen, som ofta slutat med krav på sanktionsavgift. Ett nytt ärende har nyligen landat hos myndigheten och sammantaget börjar sanktionsavgifterna nu närma sig miljonstrecket.

Ofokuserad förare från Finland blev en utdragen historia hos polisen

Förra veckan började för trafikpolisen i Västerås med en ”vacklande personalstyrka”. Semestrar och sviterna efter andra uppdrag än rena tungkontroller sätter sina spår inom specialgrupperna i hela landet, bland annat i Västerås. Detta till trots, lyckas poliser och bilinspektörer ändå sätta stopp för en hel del transportfuskare av olika slag. Som till exempel den finske chauffören som inte hade koll på vare sig vägen eller på kör- och vilotiderna.

Från vänster Pia Nilsson (S), kommunalråd Anders Täljebäck (S), polisinspektör och gruppchef för yrkestrafik samt trafikövervakning Lars Aldén, bilinspektör Roger Ogemar och infrastrukturminister Thomas Eneroth, träffades ute i verkligheten på kontrollplats Karleby. Foto: Antti Vainio

Infrastrukturministern hos trafikpolisen i Västerås: ”Böter är ett trubbigt instrument”

Infrastrukturminister Thomas Eneroth fick uppleva trafikpoliserna i Västerås i arbete. Det blev en bra dialog med utbyte av erfarenheter och önskemål. Han tycker böter är ett trubbigt instrument när det handlar om utländska aktörer och vill istället se att fler böter växlas om till sanktionsavgifter. Vägslitageavgiften är ett annat grepp han vill ta för att alla som kör på våra vägar ska betala.