Den 12 oktober samlas åkare och chaufförer i Göteborg för att manifestera mot löne- och social dumpning inom den svenska vägtransportbranschen.
Uppladdningen och planeringen har dock kantats av frågor av partipolitisk karaktär. Några hävdar att demonstrationen mer är politisk propaganda än en manifestation i syfte att rädda en bransch i kris.
Social dumpning
Listar alla artiklar taggade med: Social dumpning
Thomas Morell:
Titta på bilden och fundera på det ni ser
Nog är det märkligt det som sker inom transportsektorn och man har tagit sig för pannan mer än en gång.
Titta på bilden och fundera ett ögonblick över det ni ser.
Vi vet inte om däcken som ligger på marken är stulna, men vi vet att flera stora stölder av däck skett i området ? finns ett samband? Ingen vet och framför allt verkar inte polisen fundera så mycket över det heller.
Var hamnar de gamla däckstommarna? Hamnar de någonstans i naturen?
Miljöbrott ? vem bryr sig?
Girighetens fula tryne styr transporterna!
Under de senaste åren har den olagliga trafiken inom transportnäringen ökat dramatiskt. Det är flera aktörer i kedjan som åsidosätter gällande lagstiftning, och överträdelserna är omfattande. I förra veckans avsnitt av Uppdrag granskning visades en bild av de svenska transporterna som få människor utanför branschen känner till.
Demonstration mot social dumpning
Monica Green (s): "Åkeriernas oro är befogad"
Lördagens demonstration i Göteborg är över. Omkring 400-500 personer slöt upp i demonstrationståget, för att visa sitt stöd för kampen mot bland annat social dumpning, olagliga yrkesmässiga transporter och olaglig utländsk arbetskraft i landets åkerier.
Bring Cargo i ny cabotagehärva
Förra fredagen, den ??16 mars, blev en polsk lastbil stoppad av Statens Vegvesen på Notodden i Norge, misstänkt för att ha utfört olaglig cabotagekörning. Ansvarig för uppdraget var Bring Cargo. Godset tillhörde aluminiumföretaget Hydro på Karmøy.
Alla insatser – stora som små – är viktiga
Jag har nog skrivit det förr, men faktum är att det faktiskt känns som att det äntligen händer något i ?maktens korridorer? vad gäller problemen i vår bransch. Klockan är ju förvisso redan fem över tolv, men om man nu bara lyckas komma fram till något bra sätt att angripa problemen, får vi absolut se på det hela med positiva ögon. Kanske kan det ?rädda livet? på en del av de seriösa åkerier som idag kämpar för sin överlevnad.
TIA-ordföranden inför lördagens stormöte i Vara:
Massarbetslöshet hotar Sveriges lastbilschaufförer
Vi har skrivit spaltkilometer om sambandet mellan dieselstölder, sexhandel, olaglig spritförsäljning och social dumpning. Det som vägtransportbranschen har vrålat sig hesa för i så många år har hittills endast fått upp ögonen på en handfull politiker. Heder åt dessa. Däremot är yrkesförarbranschen starkt oroade inför den framtid som väntar om regeringen inte tar krafttag mot problemen.
På lördagens stormöte i Vara hoppas man på goda besked Sten Bergheden (m) från regeringens trafikutskott.
- Om inte, kan vi se fram emot massarbetslöshet i branschen redan till sommaren, menar Nisse Petersson, TIA:s ordförande.
Är detta sund konkurrens?
Det hela började med utredningar och förslag att korta våra 24-metersekipage till 18 meter, allt för trafiksäkerheten. I en hast ändrades till 25,25 m för att utländska transportörer skulle kunna konkurera på lika villkor. Blev det trafiksäkrare att öka från 24 till 25,25 meter?
Jag har ännu inte förstått logiken - och lär väl aldrig göra det...
Långsamma lastbilar i protest mot social dumpning
Runt om i Sverige, Danmark, Norge och Holland manifesterade lastbilschaufförer mot olagligt cabotage och mot den sociala dumpningen inom sin bransch. Detta genom att köra i max 60 km/tim mellan klockan 11:00 och 12:00 på måndagen. I Holland rapporteras lastbilar dessutom ha kört i bredd för att få extra uppmärksamhet.
LO-Tidningen:
– De utför Volvouppdrag för slavlöner
Du har säkert mött dem på E6. Helt nya Volvolastbilar, ofta i karavan, på väg från fabriken i Göteborg till bland annat Oslo. Men visste du, att bakom ratten sitter förare som tjänar runt 1 000 kronor i månaden för jobbet? Plus traktamente på runt 9 500 kronor. Detta skriver det fackliga organet LO-Tidningen. Med andra ord, det är matpengarna som gör jobbet attraktivt för förarna.