Socialdemokraterna

Listar alla artiklar taggade med: Socialdemokraterna

Polisen kan inte kontrollera ”smarta” färdskrivare – Damberg tänker inte vidta åtgärder

Proffs avslöjande att trafikpolisen saknar möjlighet att kontrollera den nya "smarta" färdskrivaren fick riksdagsledamoten Thomas Morell (SD) att författa en fråga till inrikesminister Mikael Damberg (S). Morell ville ha svar på vad ministern tänker göra för att säkerställa att polisen klarar sitt uppdrag att utföra kontroller i samtliga förekommande färdskrivare. Nu har svaret kommit!

Näringsministern svarar på Morells (SD) fråga:

Baylan (S) utgår ifrån att statliga företag följer lagen

Postnords hamnade för en tid sedan i rampljuset efter ännu en artikel som kunde läggas in under Proffs vinjett ”Transportfusket i Fokus”. Detta fick riksdagsledamoten Thomas Morell (SD) att återigen fatta pennan för att formulera en fråga till en av landets ministrar. Den här gången var det näringsminister Ibrahim Baylan (S) som stod som mottagare – och idag har Baylan levererat sitt svar till Morell.
DEBATTARTIKEL

Morell vill ha snabbare åtgärder för ”ohållbar situation”

Dagens pressträff som infrastrukturminister Tomas Eneroth bjöd in till handlade om hur han och regeringen vill jobba för att stävja fusket i vägtransportbranschen. Att regeringen har insett problemet gläder riksdagsledamoten Thomas Morell, men han anser att tidsperspektivet är fel. ”Vi har i dagsläget en ohållbar situation på våra vägar och åtgärder behövs snarast”, skriver han i sin debattartikel:
DEBATTARTIKEL
Sverigedemokraterna Peter Lundgren och Thomas Morell går till hårt angrepp mot socialdemokraterna i sitt svar på Anna-Caren Sätherbergs (S) debattartikel, som Proffs publicerade i fredags.

Lundgren och Morell (SD):

”Socialdemokraterna har uppenbara problem att hålla sig till sanningen”

Riksdagsledamot Anna-Caren Sätherberg (S) gör stor affär av socialdemokraternas förslag till förändringar kring den olagliga trafiken. Jodå, i ärlighetens namn, de ökade tiden för klampning från 24 timmar till 36 timmar, ett förslag som i praktiken har marginell effekt. Man gjorde också mindre ändringar i lagtexten kring beställaransvar, men sedan tog initiativförmågan slut.