Jens Nilsson, Socialdemokraternas Europarlamentariker som bland annat drivit transportfrågor i EU, är död.

Listar alla artiklar taggade med: Socialdemokraterna
Jens Nilsson, Socialdemokraternas Europarlamentariker som bland annat drivit transportfrågor i EU, är död.
Det kunde ha blivit någon annan från något annat land i den gruppen som fick uppdraget att förhandla fram ett nytt regelverk för cabotage. Nu konstaterar vi dock att det blev Jens Nilsson (S) som utsetts till rapportör för cabotagegruppen i EU och att det därmed blev en svensk representant på posten.
En av våra EU-parlamentariker är helt emot obegränsad cabotagetrafik under fem dagar som EU-kommissionen föreslagit. Den andre är tveksam till det förslaget och vill undersöka hur det kan förbättras. Vi har frågat dem hur de tänker och vad de vill åstadkomma under arbetet med det förslaget.
Svenska Dagbladet, SvD, har tagit ett redaktionellt grepp om Postnord och deras transportupplägg. Tidningen har förstått att det som sker i vägtransportbranschen inte är okej ? långt mindre att ett statligt bolag bidrar till den situation som råder. SvD har också lyckats få landets högsta politiker, med Stefan Löfven i spetsen, att uttala sig i frågan.
Vi på Proffs kan bara säga, välkommen till verkligheten statsministern, hoppas att du har sovit gott.
Jag läser några felaktigheter i en artikel om ny cabotagelagstiftning som jag vill reda ut. (S) och Sveriges regering anser att cabotagetransporter inte ska kunna staplas efter varandra, som sker idag. När EU-kommissionen nu förbereder lagförslag inför nästa höst har därför preliminära positioner tagits fram efter samtal med åkeribranschens parter. Dessa går ut på att cabotage ska vara tillfälligt och att missbruk ska kunna stävjas genom tydligare regler och enklare kontroll.
? Stämmer det att vi har 1000-tals illegala transporter varje dag är det ett väldigt stort problem som vi måste komma tillrätta med och det omgående, dundrade Anders Ygeman (S) vid ett besök i Göteborg idag.
Seriösa åkerier är under hård press. Oseriösa åkerier dumpar löner och fuskar med skatter och avgifter.
Det förklarade Marita Ulvskog (s) på fredagens presskonferens på Stockholm Truck Meet, dit både tv, radio och tidningar hade tagit sig på morgonen för att lyssna på hennes och partikollegan Anders Ygemans fempunktsprogram för att stoppa den illegala lastbilstrafiken i Sverige ? och i EU.
Åkerinäringen är en förutsättning för att det moderna samhället ska kunna fungera. För ett exportland som Sverige måste högklassiga lastbilstransporter samverka med järnväg och sjöfart på bästa sätt. Tyvärr har åkeribranschen kommit att präglas av utbredd illojal konkurrens och fusk. Skrupelfria arbetsgivare tvingar chaufförer att ligga ute på vägarna i veckor med löner långt under gällande avtal.
Idag har socialdemokraterna presenterat ett program för ordning och reda på svenska vägar. Sveriges Åkeriföretag välkomnar förslagen på åtgärder och ser det som tillfredsställande att man från politiskt håll förstått den besvärliga situation branschen befinner sig i.