Johan Danielsson (S) och Peter Lundgren (SD) arbetar som EU-parlamentariker. Kända namn för många i transportbranschen och två riktigt starka namn för ett sundare klimat i åkerinäringen.
Politiskt sett står de långt ifrån varandra - men hur olika (eller lika) tänker de?
Johan och Peter har gästat En RIKTIG Chaufförspodd.
Sverigedemokraterna
Listar alla artiklar taggade med: Sverigedemokraterna
EN RIKTIG CHAUFFÖRSPODD
Har du frågor till Danielsson och Lundgren?
Inom kort sätter vi oss ner med EU-parlamentarikerna Johan Danielsson (S) och Peter Lundgren (SD) för att spela in nästa avsnitt av ”En Riktig Chaufförspodd”. Nu har du chansen att få svar på dina frågor!
DEBATTARTIKEL
Morell (SD): ”Största hotet mot miljön är miljöpartiet”
Så var det dags igen, nya radikala utspel från Miljöpartiet. Den här gången siktar man in sig på alla människor som bor, lever och driver företag ute i landet.
Miljöpartiet låter hälsa att de vill förbjuda all nybilsförsäljningen av bensin- och dieselbilar från 2025 för att sedan förbjuda all försäljning av fossilt bränsle i Sverige från 2030.
Debattartikel
”Utan en fungerande kontrollverksamhet, är regeringens löften inget annat än dimridåer”
Thomas Morell (SD) konstaterar att utan en fungerande kontrollverksamhet på vägarna, är regeringens löften om skärpningar bara en dimridå.
DEBATTARTIKEL
Morell (SD): ”Maken till tafatt regering får man leta efter”
Idag meddelade Stefan Löfven att han begär entledigande hos talmannen och det kan väl ses som någon sorts befrielse trots allt. Det krävs kraftfulla åtgärder för att styra skutan Sverige på rätt kurs igen, inte minst inom transportsektorn. Utöver den svåra situation som den seriösa åkerinäringen har att möta varje dag, har Sverige gigantiska problem med bland annat gängbrottslighet. Regeringen har varit mer än lovligt passiv i kampen mot den allt mer utbredda kriminaliteten.
Debattartikel
Inrikesministern duckar för transportfrågorna?
Den 7 juni lämnade Thomas Morell (SD) in en interpellation med anledning av den forskarstudie, Cabotagestudien, som presenterades i samband med Vägtransportfokus på Elmia den 2 och 3 juni. Enligt riksdagsordningen ska en interpellation besvaras inom två veckor vilket innebär den 21 juni i det här fallet. ”Jag kan ha en viss förståelse för att statsrådet har mycket att stå i, men att fördröja svaret till den 9 september är inte acceptabelt”, säger Thomas Morell.
89 000 från tredjeland har polska förartillstånd idag
Polen är fortsatt ”mästare” i att utfärda förartillstånd. Under år 2015 utfärdade man nästan 21 000. Förra året skickade man ut 73 694 och man slår därmed föregående års rekordsiffror. Drygt 89 000 giltiga, polska förartillstånd finns i skrivande stund i omlopp, allt enligt den polska myndighetens egna uppgifter till tidningen Proffs.
Byggmaxärendet ledde till riksdagsmotion
”Inte rimligt att åkeriet blir utan ersättning”
I augusti 2018 tappar Byggmax truckförare ett virkespaket på Mina's Åkeris chaufför Joakim Söderman. Det blir inledningen till ett ärende som fortfarande pågår. Det har fått betydande personliga konsekvenser både fysiskt, psykiskt och ekonomiskt för de drabbade. Proffs har skrivit flera artiklar om händelsen. Artiklar som nu ligger till grund för den motion som Thomas Morell (SD) lämnat in.
Sverigedemokraternas EU-kandidat Peter Lundgren:
”En helt vanlig chaufförs engagemang och kärlek till yrket behövs i EU”
Söndagen den 26 maj är det val till Europaparlamentet, EU-val, i Sverige. I valet väljer medborgarna i EU:s medlemsländer vilka som ska representera dem i parlamentet de kommande fem åren. Vi har kontaktat samtliga riksdagspartier i Sverige för att ta reda på vem som kommer att ”fronta” partiet i EU, i de frågor som rör vägtransportbranschen. I vår artikelserie ”EU-valet 2019” presenterar vi kandidaterna. I den här artikeln träffar du Peter Lundgren (SD).
DEBATTARTIKEL
Thomas Morell (SD) svarar Transportstyrelsen:
”Ett hån mot de seriösa företagen i transportnäringen”
Alldeles uppenbart trampade jag på en öm tå då jag kritiserade Transportstyrelsen i deras myndighetsutövning. Det intressanta är också att åkerier hörde av sig och beskrev hur de blivit hanterade, vilket stärker mig än mer i min uppfattning. Som av en slump träffade jag också representanter från bussföretag tidigare idag och även de upplevde Transportstyrelsen som oerhört fyrkantig i sin myndighetsutövning.