Idag presenterar Sveriges Åkeriföretag en nyckeltalsundersökning baserad på 10 års branschsiffor kring ekonomisk status och utveckling mellan år 2006-2016. 6 479 företag har ingått i analysen och huvuddelen är aktiebolag. "Kostnadsbilden har allmänt gynnats av fallande dieselpriser. Näringen erfar en brist på förare", står det i undersökningen.
- Givetvis kan det vara svårt att locka folk till en bransch i gungning och som bygger det mesta av sin lönsamhet på fallande dieselpriser, kommenterar Göran Rosengren, chefredaktör på tidningen Proffs.
Sveriges Åkeriföretag
Listar alla artiklar taggade med: Sveriges Åkeriföretag
SÅ och Transport backar upp HSS-manifestation
Långtradare intar Stockholms gator i ”Big Bang”
Många anser att vägtransportbranschen under en längre tid har behandlats styvmoderligt. Men nu har man fått nog. Den 13 september planerar Här stannar Sverige (HSS) en rejäl manifestation, som man kallar "Big Bang 2016" och som får support av både Sveriges Åkeriföretag (SÅ) och Transportarbetareförbundet centralt.
(S) och (M) på kollisionskurs om kilometerskatten
Riedl (M): ?Regeringen ska be svenska folket om ursäkt?
Idag var det antagligen många åkare som satte kaffet i vrångstrupen när de i en artikel kunde läsa att regeringens förslag till kilometerskatt blir nära nog dubbelt så hög som den tidigare siffran som nämnts.
Orimliga sanktionsavgifter för kör- och vilotidsbrott ute på remiss
?Inte rättssäkert?
Transportstyrelsens förslag om ändringar i kör- och vilotiderna är ute på remiss. De går långt över vad som krävs enligt EU:s regler, hänvisar till en förordning som ännu inte är beslutad och skulle innebära oflexibla och orimliga sanktioner. Sveriges Åkeriföretag vill påminna om Transportstyrelsens näringspolitiska uppdrag att verka för att svenska företag får en förstärkt konkurrenskraft.
SÅ kallar till krismöte om rattfulla chaufförer
Med anledning av den senaste veckans allvarliga händelser där förare av tunga fordon varit grovt påverkade av alkohol, kallar Sveriges Åkeriföretag Skaraborg till ett krismöte nu på måndag.
- Situationen är mycket allvarlig och medias allt tätare rapporter om grovt rattfylleri i tunga fordon visar på en synnerligen allvarlig situation, säger Patrik Magnusson, trafiksäkerhetsansvarig hos Sveriges Åkeriföretag.
Stort intresse för SÅ:s upphandlingsutbildning
Tillsammans med Upphandlingsmyndigheten och Doublecheck, är Sveriges Åkeriföretag ute på turné med "Lär dig att köpa hållbara transporttjänster". Den månghövdade publiken fick många goda råd - och en del insikter de inte hade sedan innan.
SÅ: ”Kvotplikt skapar rätt förutsättningar”
Idag skriver Sveriges Åkeriföretag på Miljöaktuellt om hur tunga fordon ska kunna nå fossilfrihet till år 2050. Kvotplikt samt längre och tyngre fordon är tillsammans med ansvarsfulla upphandlingar förutsättningar för att nå klimatmålen.
Alexandersson: ?A- och B-lag inom SÅ?
Sveriges Åkeriföretag: ”Förstår att det finns frustration”
Nu är det offentliggjort att Svenskt Lastbilsägar Förbund, SLF, sätter igång sin verksamhet efter årsskiftet. Missnöjda medlemmar i Sveriges Åkeriföretag har tagit steget full ut och skapat ett nytt alternativ för Sveriges åkare.
Kritiska röster på Facebook om SÅ:s Brysselresa
Gegö: ?Vi vill inte exkludera någon folkvald?
När Sveriges Åkeriföretag, SÅ, lägger upp på sin Facebooksida att de varit i Bryssel, för att "lära mer, påverka och lyfta åkerinäringen" och bland annat endast träffat Jens Nilsson (S) som representant för vår bransch i EU, blev reaktionerna starka och kommentarerna många.
SÅ: ”Inför återbäring av dieselskatt till transportnäringen”
Svensk åkerinäring har inte likvärdiga konkurrensvillkor jämfört med utländska transportföretag när det gäller godstransporter på väg. Löne- och bränslekostnaderna, som är upp till två tredjedelar av näringslivets transportkostnader, är högre eller betydligt högre för svenska företag jämfört med i stort sett alla konkurrerande länder. Konsekvensen blir att jobben hamnar utomlands. Regeringen bör besluta om en sänkning så att dieselpriset motsvarar EU:s mininivå. Det leder, till skillnad från idag, till en bra kontroll över vilka drivmedel som säljs och används, och ökad konkurrenskraft för svenska åkerier.
Detta skriver Sveriges Åkeriföretag, SÅ, i ett pressmeddelande.