För att få trafiksäkra, klimatsmarta och ansvarsfulla transporter krävs att alla aktörer i transportnäringen samarbetar. Såväl åkare, förare, kunder och speditörer behöver dra sitt strå till stacken. Men det är ett stort arbete. I takt med att världen globaliseras blir också transportsystemet internationellt, och det krävs gemensamma regler. Kör- och vilotider är viktiga för att värna förare, konkurrens och trafiksäkerhet. Förordningen för internationella marknaden för godstransporter (1072/20009) skyddar nationella åkerier, miljö och trafiksäkerhet.
Sveriges Åkeriföretag
Listar alla artiklar taggade med: Sveriges Åkeriföretag
Jurist kritiserar jurist
Ett namn som allt oftare kommer upp i samband med att polisen stoppar utländska ekipage, är Transportindustriförbundets jurist Tommy Pilarp. Genom honom har Transportindustriförbundet informerat sina speditörer om hur regler och direktiv ska tolkas vilket har öppnat upp för ett "bredare användande" av de utländska dragbilar vi ständigt ser här i Sverige.
Fenixprojektet stoppat
Projektet "Fenix", alltså det arbete som gått ut på en sammanslagning mellan Sveriges Åkeriföretag och Biltrafikens Arbetsgivareförbund, har havererat. Det blir ingen sammanslagning.
Erik Vilhelmsson lämnar SÅ med omedelbar verkan
På söndagen meddelade Sveriges Åkeriföretags vice ordförande, Erik Vilhelmsson, att han beslutat sig för att lämna sina uppdrag inom SÅ.
Håkan Alexandersson:
Öppet brev till samtliga ordförande i Sveriges Åkeriföretags föreningar
Vid Sveriges Åkeriföretags årsmöte 2014-05-22 på Örenäs slott, togs frågan om sammanslagning mellan SÅ och BA upp. Projektet kallas även Fenix och skall behandlas vid årsmötet 2015.
Cabotagestudien Danmark:
Lastbilar arbetar med cabotage som affärsmodell
Cabotagestudien vid Lunds universitet, har precis presenterats. Den redogör för förhållandena på de danska vägarna för lastbilstrafiken. Branschorganisationen DTL, danska motsvarigheten till Sveriges Åkeriföretag, uppger att Cabotagestudien kommit med intressanta slutsatser.
Het diskussion vid ministerbesök i Skövde
Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd fick ett våffeljärn ? och ganska hett om öronen under en blixtvisit till Skövde.
Gegös svar till Alexandersson:
Att skrika och stå på barrikaderna fungerar inte längre
Det är våra medlemmars främsta demokratiska rättighet att medverka på årsmötet och därigenom påverka SÅ:s färdväg. SÅ är en av de största och i min mening en av de mest inflytelserika branschorganisationerna i Sverige med flera tusen seriösa och kompetenta medlemmar och fler än 60 hängivna medarbetare. Vi får fler artiklar publicerade än många andra organisationer, politiker och myndigheter lyssnar på oss och vi har bra samverkan med andra organisationer. Men vi är inte ensamma på marknaden när det gäller påverkansarbete, precis som åkeriföretagen inte är ensamma på sin marknad.
Håkan Alexandersson:
Dags att agera – Sveriges Åkeriföretag tystar sina regionchefer
Nu är det hög tid att stå upp för svensk åkerinäring. Årsmötet för Sveriges Åkeriföretag står för dörren och dit är alla medlemmar välkomna.
För oss som värnar den svenska åkerinäringen är det dags att närvara på mötet och tydligt markera missnöjet med nuvarande hållning.
SÅ välkomnar socialdemokraternas utspel
Hoppas att villkoren för åkeriföretagen blir en valfråga
Idag har socialdemokraterna presenterat ett program för ordning och reda på svenska vägar. Sveriges Åkeriföretag välkomnar förslagen på åtgärder och ser det som tillfredsställande att man från politiskt håll förstått den besvärliga situation branschen befinner sig i.