Idag var det antagligen många åkare som satte kaffet i vrångstrupen när de i en artikel kunde läsa att regeringens förslag till kilometerskatt blir nära nog dubbelt så hög som den tidigare siffran som nämnts.

Listar alla artiklar taggade med: Sveriges Åkeriföretag
Idag var det antagligen många åkare som satte kaffet i vrångstrupen när de i en artikel kunde läsa att regeringens förslag till kilometerskatt blir nära nog dubbelt så hög som den tidigare siffran som nämnts.
Transportstyrelsens förslag om ändringar i kör- och vilotiderna är ute på remiss. De går långt över vad som krävs enligt EU:s regler, hänvisar till en förordning som ännu inte är beslutad och skulle innebära oflexibla och orimliga sanktioner. Sveriges Åkeriföretag vill påminna om Transportstyrelsens näringspolitiska uppdrag att verka för att svenska företag får en förstärkt konkurrenskraft.
Med anledning av den senaste veckans allvarliga händelser där förare av tunga fordon varit grovt påverkade av alkohol, kallar Sveriges Åkeriföretag Skaraborg till ett krismöte nu på måndag.
- Situationen är mycket allvarlig och medias allt tätare rapporter om grovt rattfylleri i tunga fordon visar på en synnerligen allvarlig situation, säger Patrik Magnusson, trafiksäkerhetsansvarig hos Sveriges Åkeriföretag.
Tillsammans med Upphandlingsmyndigheten och Doublecheck, är Sveriges Åkeriföretag ute på turné med "Lär dig att köpa hållbara transporttjänster". Den månghövdade publiken fick många goda råd - och en del insikter de inte hade sedan innan.
Idag skriver Sveriges Åkeriföretag på Miljöaktuellt om hur tunga fordon ska kunna nå fossilfrihet till år 2050. Kvotplikt samt längre och tyngre fordon är tillsammans med ansvarsfulla upphandlingar förutsättningar för att nå klimatmålen.
Nu är det offentliggjort att Svenskt Lastbilsägar Förbund, SLF, sätter igång sin verksamhet efter årsskiftet. Missnöjda medlemmar i Sveriges Åkeriföretag har tagit steget full ut och skapat ett nytt alternativ för Sveriges åkare.
När Sveriges Åkeriföretag, SÅ, lägger upp på sin Facebooksida att de varit i Bryssel, för att "lära mer, påverka och lyfta åkerinäringen" och bland annat endast träffat Jens Nilsson (S) som representant för vår bransch i EU, blev reaktionerna starka och kommentarerna många.
Svensk åkerinäring har inte likvärdiga konkurrensvillkor jämfört med utländska transportföretag när det gäller godstransporter på väg. Löne- och bränslekostnaderna, som är upp till två tredjedelar av näringslivets transportkostnader, är högre eller betydligt högre för svenska företag jämfört med i stort sett alla konkurrerande länder. Konsekvensen blir att jobben hamnar utomlands. Regeringen bör besluta om en sänkning så att dieselpriset motsvarar EU:s mininivå. Det leder, till skillnad från idag, till en bra kontroll över vilka drivmedel som säljs och används, och ökad konkurrenskraft för svenska åkerier.
Detta skriver Sveriges Åkeriföretag, SÅ, i ett pressmeddelande.
För att få trafiksäkra, klimatsmarta och ansvarsfulla transporter krävs att alla aktörer i transportnäringen samarbetar. Såväl åkare, förare, kunder och speditörer behöver dra sitt strå till stacken. Men det är ett stort arbete. I takt med att världen globaliseras blir också transportsystemet internationellt, och det krävs gemensamma regler. Kör- och vilotider är viktiga för att värna förare, konkurrens och trafiksäkerhet. Förordningen för internationella marknaden för godstransporter (1072/20009) skyddar nationella åkerier, miljö och trafiksäkerhet.
Ett namn som allt oftare kommer upp i samband med att polisen stoppar utländska ekipage, är Transportindustriförbundets jurist Tommy Pilarp. Genom honom har Transportindustriförbundet informerat sina speditörer om hur regler och direktiv ska tolkas vilket har öppnat upp för ett "bredare användande" av de utländska dragbilar vi ständigt ser här i Sverige.