Projektet "Fenix", alltså det arbete som gått ut på en sammanslagning mellan Sveriges Åkeriföretag och Biltrafikens Arbetsgivareförbund, har havererat. Det blir ingen sammanslagning.

Listar alla artiklar taggade med: Sveriges Åkeriföretag
Projektet "Fenix", alltså det arbete som gått ut på en sammanslagning mellan Sveriges Åkeriföretag och Biltrafikens Arbetsgivareförbund, har havererat. Det blir ingen sammanslagning.
På söndagen meddelade Sveriges Åkeriföretags vice ordförande, Erik Vilhelmsson, att han beslutat sig för att lämna sina uppdrag inom SÅ.
Vid Sveriges Åkeriföretags årsmöte 2014-05-22 på Örenäs slott, togs frågan om sammanslagning mellan SÅ och BA upp. Projektet kallas även Fenix och skall behandlas vid årsmötet 2015.
Cabotagestudien vid Lunds universitet, har precis presenterats. Den redogör för förhållandena på de danska vägarna för lastbilstrafiken. Branschorganisationen DTL, danska motsvarigheten till Sveriges Åkeriföretag, uppger att Cabotagestudien kommit med intressanta slutsatser.
Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd fick ett våffeljärn ? och ganska hett om öronen under en blixtvisit till Skövde.
Det är våra medlemmars främsta demokratiska rättighet att medverka på årsmötet och därigenom påverka SÅ:s färdväg. SÅ är en av de största och i min mening en av de mest inflytelserika branschorganisationerna i Sverige med flera tusen seriösa och kompetenta medlemmar och fler än 60 hängivna medarbetare. Vi får fler artiklar publicerade än många andra organisationer, politiker och myndigheter lyssnar på oss och vi har bra samverkan med andra organisationer. Men vi är inte ensamma på marknaden när det gäller påverkansarbete, precis som åkeriföretagen inte är ensamma på sin marknad.
Nu är det hög tid att stå upp för svensk åkerinäring. Årsmötet för Sveriges Åkeriföretag står för dörren och dit är alla medlemmar välkomna.
För oss som värnar den svenska åkerinäringen är det dags att närvara på mötet och tydligt markera missnöjet med nuvarande hållning.
Idag har socialdemokraterna presenterat ett program för ordning och reda på svenska vägar. Sveriges Åkeriföretag välkomnar förslagen på åtgärder och ser det som tillfredsställande att man från politiskt håll förstått den besvärliga situation branschen befinner sig i.
Svenska åkeriägare och förare jagas med blåslampa för bagateller, allt med stöd av lagstiftningen!
Samtidigt kan utländska bilar i stort sett härja fritt på våra vägar, utan att nämnda lagstiftning tas i anspråk. Dödsolyckan i Mariestad visar hur olika vi trots allt behandlas av samma lagstiftning!
Idag lanseras "International Guidelines on Safe Load Securing for Road Transport", Internationella riktlinjer för lastsäkring. IRUs Internationella Tekniska Kommitté och Sveriges Åkeriföretag tillsammans med Mariterm, TYA och andra internationella intressenter har tagit fram publikationen.