Sveriges Åkeriföretag

Listar alla artiklar taggade med: Sveriges Åkeriföretag

Ulric Långberg, samhällspolitisk chef, Sveriges Åkeriföretag. Foto: Sveriges Åkeriföretag.

Sveriges Åkeriföretag: Ansvarslöst uttalande av justitieministern kring dieselstölder

Ulric Långberg: ”Justitieminister Morgan Johanssons uttalande om dieselstölder, där han säger att de utsatta företagen tjänar ju en hel del pengar och måste ta eget ansvar för att skydda sin egendom, är under all kritik och visar tydligt hur lite kunskap han har om åkerinäringen. Att som justitieminister lägga över ansvaret kring den organiserade brottsligheten på de utsatta företagen är anmärkningsvärt, speciellt med tanke på den positionen han sitter på.”
MÅNADENS LEDARE

Sveriges Åkeriföretag – det är hög tid att höja rösten!

Krigets vindar blåser över Europa. Oskyldiga dör i de barbariska attackerna. Rysslands ledare kommer att gå till historien som en krigsförbrytare och mördare, liksom Hitler. När covidpandemin äntligen tycktes ebba ut var det genast dags för nästa katastrof. Det ljus som många såg i tunneln kom från Putins militärfordon. Ny oro på börserna runt om i världen – och som alla har förstått, rusade energipriserna i höjden.
DEBATTARTIKEL
Rickard Gegö, vd Sveriges Åkeriföretag. Foto: Sveriges Åkeriföretag

Till dig som politiker – hur viktig är åkerinäringen för dig?

Dieselpriset har ökat med över 70 procent från 1 januari 2021 och ligger nu över 26 kr/litern. Med respekt för de drabbade i Ukraina är detta en katastrof för åkeriföretagen, företag som utför livsviktiga transporter och får samhället att fungera. Många åkerier berättar att de inte vet hur de ska klara de ökade kostnaderna vilket gör läget akut. Nu måste ni som politiker börja ta ansvar och nödvändiga beslut. Till att börja med måste skatten på drivmedel sänkas.
Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen, och Rickard Gegö, vd på Sveriges Åkeriföretag. Foto: Transportföretagen och Sveriges Åkeriföretag

Organisationer vill ha fler trafikpoliser när nytt regelverk börjar gälla

Den sista delen i implementeringen av mobilitetspaketet skulle ha varit på plats nu i februari. Många andra länder har lyckats, men inte Sverige. Under en pressträff på måndagen redogjorde infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) för nya och skärpta regler för utstationering av förare vid utländska transportföretag. Lagändringarna föreslås i huvudsak träda i kraft den 15 juni 2022.
Transportföretagen och Sveriges Åkeriföretag är positiva till att arbetet med de nya reglerna har tagit fart och båda efterlyser fler trafikpoliser och bilinspektörer som ska se till att reglerna också efterlevs.
Genrebild. Foto: Sveriges Åkeriföretag

SÅ: ”Åkeriföretag inom bygg- och anläggning hårt drabbade av höga bränslepriser”

45 procent av åkeriföretagen som kör inom bygg- och anläggning har inte kunnat kompensera alls för det ökade bränslepriset. Bygg- och anläggning är ett segment där regelbundna prisjusteringar, så kallade indexregleringar, ofta saknas vilket innebär en svår situation för många åkerier. Höga kostnader och stora svårigheter att höja priset gör det svårt att få affärerna att gå ihop över huvud taget. Det skriver Sveriges Åkeriföretag, SÅ, i ett pressmeddelande.