Thomas Morell

Listar alla artiklar taggade med: Thomas Morell

DEBATTARTIKEL
Thomas Morell.

SD: Vår ingång i förhandlingarna om svensk infrastruktur i Tidö 2.0

DEBATT: I slutet av december fick vi ta del av Riksrevisionens rapport (RiR 2023:25) med rubriken ”Nationell plan för transportinfrastrukturen – lovar mer än den kan hålla”. Rapporten innehåller förödande kritik av den föregående Socialdemokratiska regeringens infrastrukturpolitik. På punkt efter punkt gör Riksrevisionen ned Socialdemokraternas agerande på området. Detta är föga förvånande, men det är likväl uppenbart att denna misslyckade politiska riktning inte kan få fortsätta i ytterligare flera år.
DEBATTARTIKEL

Varför räknas inte arbetsmiljön på våra vägar – Trafikverket?

Alla har vi kunnat konstatera att 2023 ser ut att bli ett mörkt år vad gäller arbetsrelaterade dödsolyckor. En av de senaste, där fem personer omkom när en bygghiss i Ursvik i Sundbyberg rasade 20 meter var givetvis fruktansvärd. Det är en djup tragedi för alla parter och våra tankar går till alla anhöriga.
Vi noterar dock att situationen på landets vägar inte ges något större utrymme i debatten om dödade och skadade yrkesförare.
DEBATTARTIKEL

Morell: Trafikverket klarar inte av sitt uppdrag när det snöar

”Snön faller och vi med den”, så lyder andra spåret på Ulf Lundells Nådens år från 1978. Det kunde lika gärna varit Trafikverket istället för vi. Återigen visar det sig att kolossen till Trafikverk inte klarar av sitt uppdrag. Detta trots att Trafikverket är nästan 11 000 anställda. Då ska läsaren bära i minnet att ingen av dessa 11 000 anställda varken bygger en meter väg eller en meter järnväg än mindre underhåller desamma. Hur har vi kunnat hamna här?
DEBATTARTIKEL
I det aktuella fallet fanns ett ypperligt tillfälle att visa vad beställaransvaret betyder. I stället lades ärendet ner.

Hög tid för särskild kontrollverksamhet för yrkesmässig trafiken

Anläggningslastbilar byts ut mot traktorer som är klassade som lantbrukstraktorer. Transporterna stoppas av Eskilstunas yrkestrafikgrupp som rapporterar traktorernas ägare, chauffören samt beställaren av transporterna. Trots gediget utredningsarbete lägger åklagaren ner ärendet, enligt uppgift på grund av att uppsåt för gärningen saknas. ”Det är hög tid för en särskild kontrollverksamhet för den yrkesmässiga trafiken”, skriver riksdagsledamot Thomas Morell (SD) i sin debattartikel.
Arbetsplatsen Vägen delas även av personbilister. Att lastbilar i mediasammanhang som ett kollektiv utmålas som potentiella "dödsmaskiner", menar Thomas Morell (SD) är dålig journalistik. Foto: Genrebild/Proffs/arkiv.

SVT balanserar på objektivitetens slaka lina

Måndagen den 21 augusti inträffade en svår olycka mellan Falköping och Skara där en lastbil och en personbil frontalkrockade. Fem personer i personbilen omkom i samband med olyckan. Polisen utreder olyckan och ännu har vi inte ett svar på vad som egentligen hände. ”Det hindrade emellertid inte SVT att sända ett inslag i Aktuellt dagen efter olyckan där de återigen målade upp lastbilarna som ett problem i trafiken”, skriver Thomas Morell (SD).
 Malmöbor ser sämre i trafiken än Stockholmare och göteborgare medan Göteborgare ser bättre i trafiken än Stockholmare och Malmöbor. Foto: PMAGI.

Förare i Göteborg ser bäst av storstadsregionerna, Malmöborna sämst

10 procent av alla körkortsinnehavare i Sverige har olaglig syn och uppfyller därmed inte de lagstadgade kraven för att ta körkort. I Malmö är motsvarande siffra 11 procent, vilket är högre än i Stockholm och Göteborg. I Stockholm kör 9,5 procent med olaglig syn och i Göteborg är andelen 8 procent. Detta visar Synbesiktningen, Sveriges största syntest av bilförare som genomförs av Synoptik i samarbete med Bilprovningen.