Sören Wictorsson är f d polis/trafikpolis och lärare på Polishögskolan med ansvar för specialistutbildningarna inom trafikområdet. I en debattartikel beskriver han den alarmerande situationen inom trafikpolisen.
Han ställer också frågan om det finns intresse hos organisationer och motorpress att ställa upp och manifestera för en starkare trafikpolis som ska styras av en nationell trafiksäkerhetsorganisation samt en kompetent polisledning inom trafiksäkerhets- och trafikbrottsarbetet.
Skulle du ställa upp?
Trafikpolis
Listar alla artiklar taggade med: Trafikpolis
Hos Tungvognscenter behövs inga klampar
En hel del artiklar om danska Tungvognscenter har genom åren publicerats här på tidningen Proffs nätupplaga. Många läsare har applåderat den danska polisens hårda nypor och de skyhöga bötesbeloppen som drabbar fuskarna i branschen. Vi reste till Danmark för att titta närmare på deras tungkontroller.
Överlast och olovlig körning:
Transporten som gick ”bananas”
I Västerås stoppas det emellanåt fordon som bjuder på lite överraskningar.
Detta är ytterligare ett exempel. Vi får kalla denna för ?bananbilen?.
Sune lämnar trafikpolisen – efter 30 år
Ytterligare en välkänd och djupt engagerad polisprofil har lämnat det sjunkande skeppet. Sune Nilsson öppnade våra ögon för polisens svårigheter att få sina ärenden vidare och han är den ende som hittills haft ett cabotageärende uppe i Hovrätten. Vem ska fylla hans plats?
Färre poliskontroller ger carte blanche för vägbuset
Den negativa trenden på statistiken kring polisens trafiksäkerhetskontroller, fortsätter att rasa i allt snabbare tempo och med rådande situation inom polisen i Sverige, är det svårt att se hur den nedåtgående spiralen ska kunna stoppas.
Behovet av polis är enormt
Den så kallade UberPop-verksamheten torde vara över. Arrangören har länge kämpat för att det är en tillåten form av samåkningstjänst som går ut på att privatpersoner med bil ska kunna plocka upp passagerare mot viss betalning. Avgöranden i allmänna domstolar har emellertid satt P för verksamheten. I allt fall tills vidare.
Polisen satte stopp för olaglig DAGAB-transport
Fjärde olagliga cabotaget på mindre än två veckor
Fyra olagliga cabotage har stoppats av Helsingborgspolisen på mindre än två veckor. Den senaste i raden så sent som i går. Transporten var på väg till DAGAB i Göteborg. Dit kom den antagligen ? men inte med den dragbilen som det var tänkt. När Proffs kontaktar DAGAB, känner man inte till det inträffade.
Flera fall av olaga cabotage har passerat ?steg två?
Nu har Transportstyrelsens kvarnar börjat mala
Den som följt rapporteringen här i Proffs nätupplaga, vet att polisen på senare tid har stoppat flera utländska ekipage och kvarhållit dessa tills sanktionsavgiften har erlagts. Ofta handlar det om olaga cabotage, där sanktionsavgiften ligger på 40 000 kronor.
I flera av de fall vi skrivit om, har Transportstyrelsen nu överprövat polisens beslut.
Bulgar fick betala sanktionsavgift
Olaga cabotage avslöjat vid Vansbro
I onsdags på förmiddagen stoppade polisen, region Bergslagens trafikgrupp 3, en bulgarisk dragbil med en finskregistrerad trailer på riksväg 66 i Vansbro.
Möt polisen bakom DSV-storyn i Sundsvall
Den 7 oktober stoppas ett ekipage vid Njurunda utanför Sundsvall. Det är Norrköpings Transport AB:s bil, som rullar för DSV. Föraren har falska handlingar och häktas således. Möt Christoffer Hallgren, polisen som stoppade färden, och som hör till en av de som fortfarande orkar engagera sig och kämpar i motvind för att göra tillvaron bättre på er arbetsplats, vägen.