Trafikpolisen

Listar alla artiklar taggade med: Trafikpolisen

"Sverige behöver en särskild verksamhet för kontroll av den yrkesmässiga trafiken", säger Thomas Morell, Sverigedemokraterna och vice ordförande trafikutskottet.

Thomas Morell (SD): ”Vad är det EU-domstolen inte förstår?”

Nyligen kom det slutliga avgörandet från EU-domstolen där återvändarkravet för fordon ogiltigförklaras. En central del är ”skyldigheten för fordonen att återvända” till sin huvudort var åttonde vecka. Syftet med återvändandekravet för fordonen är att omöjliggöra affärsmodeller där transportföretag strategiskt lägger sina huvudsäten i låglöneländer långt bort från Sverige. Detta för att lagligt kunna dumpa löner och villkor på svenska vägar.
DEBATTARTIKEL

Morell och Jomshof: ”Återskapa en fungerande kontrollverksamhet på väg”

För alla er som tittade på SVT och programmet Veckan med GW Persson och Camilla Kvartoft så var kritiken gentemot Polisen inte nådig. För er som inte såg programmet gör det! Vi kommer att återkomma till GW Perssons slutkommentar från programmet sist i denna text. Vår utgångspunkt i det som sades är de kriminellas möjlighet att obehindrat använda våra vägar för att transportera in vapen, droger, sprängämnen med mera, samt forsla ut stöldgods ut ur Sverige.
Exempel på hur en WIM-våg kan se ut.

Nya väg-vågar på gång i Helsingborg – en flopp (?) för trafikpolisen

Your Image Description
Fordonsvågar inbyggda i vägbanan på våra svenska vägar är inget nytt under solen. Däremot visade det sig för några år sedan att vågutrustningen (åtminstone) på E6 strax söder om Helsingborg inte höll måttet. Den rasade ihop, helt enkelt.
Nu satsar Trafikverket på en ny ”vägvåg” men frågan är vad syftet med den är? Den ska enligt myndigheten vara till hjälp för trafikpolisen för att selektera ut potentiellt överlastade fordon. Trafikpolisen ställer sig dock frågande till det och menar att den nya utrustningen troligtvis endast kommer att bli ett ”statistikverktyg”.