Tisdagen den 24 november börjar yrkestrafikgruppen i Västerås med planeringen och sedan att ta sig till Sala för att utföra dagens uppgifter.
- Men som så många gånger tidigare, kommer de flesta av oss inte ens fram till den gemensamma mötesplatsen innan arbetsdagen är slut, förklarar bilinspektör Roger Ogemar.
Anledningen är att man helt enkelt hittar jobb utmed vägen.
Trafikpolisen
Listar alla artiklar taggade med: Trafikpolisen
MÅNADENS LEDARE
Varför duckar Eneroth för mina frågor?
Du som har läst Proffs de senaste åren känner troligtvis till att vi många gånger har efterlyst de etthundra så kallade ”cabotagemiljonerna” som regeringen säger sig ha tillfört Polismyndigheten i syfte att dra åt tumskruvarna på cabotagefuskarna.
I ord låter det som en god sak, men i ”handling” blev det mest pannkaka.
WEBB-TV
Rutinkontroll slutade med ADR-brott och otillåtet cabotage
En transport som rutinmässigt stoppades av trafikpolisen i Helsingborg under onsdagen visade sig innehålla farligt gods. Något som föraren inte kände till. Senare under kontrollen framkom det att den aktuella transporten dessutom var ett otillåtet cabotage.
Se inslaget i Proffs Webb-TV!
Se inslaget i Proffs Webb-TV!
Klampad trafikfarlig dragbil försvann – till verkstaden
Fordonets båda bromsskivor fram är illa spruckna. Det blir ett körförbud, men även klampning för att säkerställa att fordonet repareras och sedan besiktigas. Dagen efter är fordonet försvunnet. Vi gör ett nytt nerslag i polisens vardag i Göteborg.
Vårdslös godshantering får näthandlare att starta utredning
Postnord Danmark: ”Felet ligger hos oss”
När trafikpolisen kontrollerar trailerekipaget faller flera kollin ner från lastbäraren. Ett medskickat intyg förklarar att chauffören inte har haft möjlighet att närvara vid lastningen av den plomberade trailern – och nu riktas polisens blickar mot avsändaren, Postnord i Danmark – som erkänner att felet är deras.
697 % överlast – ”fordonet vägde max när det var tomt”
Den polskregistrerade ”lättlastaren” var allt annat än lätt. Polisens våg på Långeberga kontrollplats visar 5 940 kilo. En bra bit över de 3,5 ton som den får lov att väga.
Ännu märkligare blir det efter att allt gods på lastbilen hade lossats. Tomvikten låg på 3 500 kilo vilket betyder att föraren inte kan lasta ett enda kilo på flaket utan att få överlast.
Vi kontaktar fordonstillverkaren och ställer frågan – varför är lastkapaciteten så dålig?
Ännu märkligare blir det efter att allt gods på lastbilen hade lossats. Tomvikten låg på 3 500 kilo vilket betyder att föraren inte kan lasta ett enda kilo på flaket utan att få överlast.
Vi kontaktar fordonstillverkaren och ställer frågan – varför är lastkapaciteten så dålig?
Sju av tio otillåtna cabotage rullade för samma speditör
Yrkestrafikveckan i Eskilstuna bjöd media på en varierad kompott av överträdelse. Bland de otillåtna cabotagen var sju av tio från en och samma speditör. Ett antal andra aktörer som hamnade i trubbel var även de kända, eller väl kända sedan tidigare av tidningen Proffs.
Slovensk förare fick böta 750 kronor för 23 ton dåligt säkrat gods
Med 23 600 kilo papper i lasten, vinkades det Slovenienregistrerade trailerekipaget in på kontrollplatsen vid Långeberga utanför Helsingborg. En obetald vägvinjett och bristfällig lastsäkring slutade med böter. Dyrast blev det att inte ha betalt vägvinjetten.
Morell väcker återigen frågan om trafikpolisens resurser
”Ett hot mot det seriösa företagandet”
En regeringsdelegation som under förra veckan besökte trafikpolisen i Helsingborg på kontrollplats Långeberga, fick vara med när det rapporterades flera förseelser eller grövre trafikbrott. Exempelvis bristfällig lastsäkring, otillåtet cabotage, för långt ekipage, fordonsbrister och hastighetsöverträdelser. Resursbristen inom trafikpolisen gör att eventuella fuskare löper en försvinnande liten risk att kontrolleras.
Utlänningsärenden mer regel än undantag i Göteborg
Under en myndighetssamverkan på Polisens kontrollplats vid Göteborgs hamn, avvisas tre utländska förare som var tredjelandsmedborgare. Vi frågar gränspolisen om hur det går till när personer ska avvisas och om de verkligen stannar borta den tid som återreseförbudet gäller.