Trafikpolisen

Listar alla artiklar taggade med: Trafikpolisen

Den bosniske föraren fann för gott att avsluta sin karriär som chaufför i Sverige. Nu beger han sig återigen hem till Bosnien, där han på nytt kommer att ta upp sitt gamla yrke – som körskollärare(!). Speditören är i nuläget inte misstänkt för något brott.

Bosnisk körskollärare ger upp chaufförskarriär i Sverige – ”för dyrt”

Risiga transportfordon och körning på annans kort är några av de brott som trafikpolisen i Västerås har kunnat konstatera under den gångna veckan. Men det mest uppseendeväckande kan nog ändå sägas vara den bosniske chauffören som saknade förartillstånd och som brutit mot kör- och vilotiderna på ett sätt som totalt kostade honom 6 500 kronor. Och som lök på laxen berättar föraren att han ska återgå till sitt vanliga jobb hemma i Bosnien – som körskollärare.
Ekipage som stoppats i Trelleborg, av Helsingborgspolisen, som den gångna veckan provade en ny metod för att komma åt cabotagefuskare. Foto: Göran Rosengren

Helsingborgspolisen avslöjade 15 otillåtna cabotage under insatsveckan

Trafikpolisen: ”Kunde ha blivit fler”

Polisens nationella insatsvecka är över. I flera EU-länder hade man den här gången spetsat in sig på att kontrollera yrkestrafiken, med särskild inriktning mot till exempel, kör- och vilotids-, farligt gods- och cabotagekontroller. Proffs har både besökt trafikpolisen ute på fältet samt gjort en liten rundringning för att få en uppfattning om vad ”fokusveckan” inneburit i praktiken. Och på de allra flesta håll har verksamheten bedrivits precis som vanligt.
VIDEODEBATT

Proffs Webb-TV:

Polisens trafikvecka med fokus på – gillamarkeringar?

Att polisen har olika ”temaveckor” under året är ingen nyhet. Vissa veckor har man fokus på nykterhet, andra på hastighet – till exempel. Sådana kontroller kan alla poliser i yttre tjänst utföra. Men den gångna veckans tema handlar om kontroller av tung trafik. Och att, som polisen uttrycker det, ”ägna extra uppmärksamhet åt den tunga yrkestrafiken” väcker så klart frågor. För dessa kontroller kan inga andra än särskilt förordnade trafikpoliser och bilinspektörer utföra. Så som de alltid gör. Så vad är skillnaden? undrar Proffs chefredaktör Göran Rosengren.