Polisen jobbar den här veckan extra hårt med att kontrollera yrkestrafiken. Proffs har talat med poliser i region syd och i region väst. Och visst har kontrollerna gett resultat så här långt.
Trafikpolisen
Listar alla artiklar taggade med: Trafikpolisen
Dom i Helsingborgs tingsrätt:
Två dömda för ordinarie veckovila i hytten
Att som chaufför ha rätt att hålla sin ordinarie veckovila i hytten har delat upp både branschen och de kontrollerande myndigheterna i Sverige i två "läger". De som anser att det är okej och de som menar att det går helt emot gällande bestämmelser.
Nu har Helsingborgs tingsrätt sagt sitt. Det är inte lagligt och fäller därför två chaufförer från Ukraina för brott mot kör- och vilotidsförordningen.
Operation Vibeke fick bort spritbussarna
På måndag lämnar Tullverket tillsammans med Ekobrottsmyndigheten, Polismyndigheten och Skatteverket slutrapporten för regeringsuppdraget illegal hantering av punktskattepliktiga varor till regeringen. Internt döpte man projektet till "Operation Vibeke".
I arbetet med uppdraget har myndigheternas framgångsrika arbete lett till att de så kallade "spritbussarna" har upphört. Proffs följde det arbetet under ett par dagar.
Fixemer-ekipage i nytt cabotageärende
?Riskerar att rasera åkeriet?
Under torsdagen vinkar trafikpolisen in ett Fixemer-ekipage på Långeberga kontrollplats i Helsingborg. Kontrollen visade att det handlar om ett otillåtet cabotage, detta trots att speditören hävdar kombitrafik. Men Transportstyrelsen gick på polisens linje och åkeriet hade inget annat val än att betala för sig.
Hos Fixemer har man dock synpunkter på de svenska myndigheternas arbetssätt.
Fluckinger fast för överlast – två gånger!
?Lasten hade placerats felaktigt?
Tips om överlastade maskintransporter på Fluckingers ekipage har under en längre tid strömmat in till både tidningen Proffs och till polisen. Uppgiftslämnarna har ifrågasatt om det verkligen är möjligt att lasta två stora Volvo-maskiner på en trailer.
Nu vet vi. På mindre än en vecka har Göteborgs trafikpolis nämligen stoppat ett och samma ekipage två gånger.
Cabotagemiss kostade polskt åkeri 40 000
?Skolexempel på hur reglerna utnyttjas?
Måndagskvällens fordonskontroll vid Långeberga i Helsingborg gav "nätet fullt". Bland annat vinkades en polsk dragbil in. Och som skulle visa sig körde otillåtet cabotage.
- Ett skolexempel på hur man utnyttjar cabotagereglerna, kommenterar tidningen Proffs chefredaktör Göran Rosengren, som samtidigt understryker att speditören rent juridiskt inte har brutit mot några regler.
Dåligt säkrade betongelement kostade 1500
Dåligt säkrad last och ett ekipage i dåligt skick. Inget ovanligt, men knappast något som lagstiftaren tycks ta på allvar. Betongelement som i värsta fall kunde ha fallit av trailern och orsakat svåra skador och dödsfall "straffas" med 1 500 kronor i böter.
Polisen för en ojämn kamp mot ”skrotbilarna”
Bromsdel for igenom framrutan på personbil
Skrotfärdiga lastbilar är ingen ovanligt syn på våra vägar. Senast i tisdags (den 12/9) kunde vi i Transportarbetarens nättidning till exempel läsa om konsekvenserna av illa underhållna fordon. De som har till uppgift att kontrollera fordonens skick på väg, trafikpolisen, blir allt färre och de för därför en ojämn kamp mot åkerierna som använder rena vrak till lastbilar.
En tom stol på lördag betyder ”walk over”
Har du den minsta lilla möjlighet - kom då till Ljungby på lördag och visa att du bryr dig om din bransch. Det är inte speciellt ofta du har chansen att träffa den klick människor som sitter på makten att avgöra din framtid.
TIA laddar för paneldebatt på lördag:
Branschens problem bottnar ofta i polisbristen
På lördag arrangerar Truckers International Association, TIA, en paneldebatt i Ljungby på temat "Vad händer med vägtransportbranschen?". Moderator är den förre Rikspolischefen och Generaltulldirektören Björn Eriksson. TIA:s talesperson, Nette Schölin har mött Eriksson i Stockholm för att diskutera projektet och hon känner att hon har valt rätt moderator.
- Mötet blev väldigt positivt. Och lärorikt. Min uppfattning är att Björn är en påläst och intresserad herre som vet var skåpet ska stå, berättar Nette Schölin.