ADR-utbildare riktar kritik mot kontroller utförda i Uppsala län och hävdar det handlar om felaktigheter och påtryckningar att erkänna på plats. Nu har han skickat en skrivelse till gruppchefen för området.

Listar alla artiklar taggade med: Trafikpolisen
ADR-utbildare riktar kritik mot kontroller utförda i Uppsala län och hävdar det handlar om felaktigheter och påtryckningar att erkänna på plats. Nu har han skickat en skrivelse till gruppchefen för området.
Förra veckan stoppades i England ett ekipage som rapporterades för otillåten cabotagetrafik. Hade samma ekipage stoppats i Sverige, hade det rapporterats för olaga yrkesmässig trafik enligt Transportstyrelsens nya vägledning som trädde i kraft under oktober.
Förra veckan var såväl händelserik som givande för polisen i norra Sverige. En av huvudrollerna spelades av NTG, vars förare lyckades tappa trailern när han, trots förbud, kopplade den och försökte lämna platsen.
Transportstyrelsens nya vägledning gav ett blankt "nej" till otillåten cabotagetrafik när Västeråspolisen ville sanktionsbelägga ett bulgariskt ekipage. Det ska istället hanteras som ett fall av olaga yrkesmässig trafik. Polisen skriver ändå en rapport till Transportstyrelsen om otillåten cabotagetrafik.
Transportstyrelsens nyligen publicerade tolkning av kombi- och cabotagetransporter fick många att höja på ögonbrynen. Tolkningen skiljer sig på åtminstone en väsentlig punkt från polisens och kan komma att innebära att en stor del av de transporter som hittills har rapporteras för olaga cabotage, i framtiden kan hamna på åklagarens bord ? som olaga yrkesmässig trafik.
Men vems tolkning är rätt? Enligt kommissarie Erling Andersson har ingen fel.
Västeråspolisen levererar tre fall som får sällskap av ett fjärde från Helsingborg. Detta under ett dygn i slutet av den gångna veckan. I Västerås funderar bilinspektören bland annat på varför det hyrs in utländska chaufförer när svenska förare går arbetslösa.
Olaga cabotage är ett samhällsproblem, säger logistikföretaget InterEasts vice vd. Regeringen skjuter till 75 miljoner för att stävja olagligheterna. I samma veva publicerar Transportstyrelsen ett dokument som ska ligga till grund för myndighetens tolkningar av hur man ska bedöma framtida cabotageärenden som kommer in via trafikpolisen.
? Om det är Transportstyrelsens tolkning som ska gälla, kommer det att skapa stora problem för oss, säger trafikpolis Sören Johansson i Helsingborg.
Det ska vara ordning och reda på de svenska vägarna. Allt för ofta blir seriösa åkerier utkonkurrerade av yrkestrafik som bryter mot svenska lagar och regler. I Moderaternas plan för ett starkare Sverige vill vi att tillväxten ska komma hela Sverige till del.
Dåliga arbetsvillkor och osäker arbetsmiljö för chaufförerna, och en snedvriden konkurrenssituation. Det är följderna av olaga cabotage ? när utländska åkerier gör mer än tre inrikestransporter i Sverige inom loppet av en vecka utan tillstånd. Detta skriver logistikföretaget InterEast i ett pressmeddelande nu på morgonen.