Västeråspolisen levererar tre fall som får sällskap av ett fjärde från Helsingborg. Detta under ett dygn i slutet av den gångna veckan. I Västerås funderar bilinspektören bland annat på varför det hyrs in utländska chaufförer när svenska förare går arbetslösa.
Trafikpolisen
Listar alla artiklar taggade med: Trafikpolisen
Transportstyrelsens tolkning försvårar ”cabotagejakt”
Polisen: "Väsentlig skillnad"
Olaga cabotage är ett samhällsproblem, säger logistikföretaget InterEasts vice vd. Regeringen skjuter till 75 miljoner för att stävja olagligheterna. I samma veva publicerar Transportstyrelsen ett dokument som ska ligga till grund för myndighetens tolkningar av hur man ska bedöma framtida cabotageärenden som kommer in via trafikpolisen.
? Om det är Transportstyrelsens tolkning som ska gälla, kommer det att skapa stora problem för oss, säger trafikpolis Sören Johansson i Helsingborg.
IT-teknik ska stävja fusket
(M): ”Den olagliga yrkestrafiken ska lagföras”
Det ska vara ordning och reda på de svenska vägarna. Allt för ofta blir seriösa åkerier utkonkurrerade av yrkestrafik som bryter mot svenska lagar och regler. I Moderaternas plan för ett starkare Sverige vill vi att tillväxten ska komma hela Sverige till del.
InterEast: ”Olaga cabotage måste stoppas”
Dåliga arbetsvillkor och osäker arbetsmiljö för chaufförerna, och en snedvriden konkurrenssituation. Det är följderna av olaga cabotage ? när utländska åkerier gör mer än tre inrikestransporter i Sverige inom loppet av en vecka utan tillstånd. Detta skriver logistikföretaget InterEast i ett pressmeddelande nu på morgonen.
Olaglig transport körde på uppdrag av Daniel Gustafsson
En rumänsk dragbil med svensk trailer, som kör på uppdrag av Daniel Gustafsson International Transport i Jönköping, hade lastat virke vid Bråviken och även om godset skulle gå på export, handlade den aktuella transporten om en ren inrikeskörning.
Vid Göteborg tog resan slut.
Laholmsåkeri riskerar åtal för saknat YKB
Nära Harmånger den 5 oktober stoppade trafikpolis Lars Österberg och Erling Arvidsson, polisinspektör och gruppchef yrkestrafikgruppen i Gävleborg, ett ekipage från LuKe Transport AB i Laholm. Den polske föraren saknade Yrkeskompetensbevis, YKB.
Åklagaren ändrar sig i ?Tivoliärendet?:
Jag kommer att begära rättshjälp
Ärendet med den polska föraren som inte hade rätt behörighet, var på väg att läggas ner med hänvisning till processbegränsningsregler. Bilinspektören och förundersökningsledaren tänkte inte ge upp hoppet.
Proffs tog upp fallet i två artiklar - och nu har åklagaren ändrat sig.
Bygdevägarna anmäls på nytt – efter olycka
Polisen är kritisk till bygdevägarna och i augusti JO-anmäldes dessa vägar i hopp om att stoppa dem innan en olycka inträffade, men anmälan vann inget gehör. Nu har olyckan skett.
NTG-ekipage fast för olaga cabotage – klampades
- Bilen har inte lämnat landet sedan i juli
Dragaren såg risig ut och speditören var känd sedan tidigare. Bilinspektören fick en magkänsla och ville titta närmare på ekipaget. Magkänslan bekräftades då det rörde sig om både en olaglig cabotagetransport samt en obesiktigad färdskrivare.
Risken att ertappas av en trafikpolis är nära noll procent
Fick ett mejl från en erfaren polis i Stockholm som hade läst en av mina många krönikor i Proffs om stora brister i polisens trafikövervakning. Innehållet känns både bekräftande och otäckt vad gäller mina farhågor. Till exempel att det kan löna sig att neka i sten för den som mot förmodan skulle råka fastna i en poliskontroll i trafiken.