Ni har läst om dem ofta i tidningen Proffs. Olaga cabotage har blivit vardagsmat för dem och de har också gett Proffs vinjett Transportfusket i Fokus ett ansikte. Men vem är egentligen dessa engagerade "vägens väktare"?
Se filmen som berättar om hur de blev poliser och vad det är som fött intresset hos bilinspektörerna för att ge sig in i jakten på olagliga transporter.
Trafikpolisen
Listar alla artiklar taggade med: Trafikpolisen
Ett Sverige i totalt förfall
Fyllor och falska körkort har blivit vardagsmat i åkeribranschen
Åkare Åkesson sitter på sin kammare och tittar ut över det samhälle som uppenbarligen befinner sig i fritt fall! Aldrig tidigare under hela mitt långa liv har jag upplevt något liknande. Vi har politiska företrädare i det här landet som mer eller mindre tävlar om att inget förstå.
Trafikpoliser säger upp sig – ingen gör något
?Grattis polismästaren i Dalarna ? du är sämst i landet!?
Som väntat har Christoffer Hallgren slutat vid trafikpolisen i Sundsvall. Det är ett hårt slag mot den centrala trafikutbildningen. Christoffer är fullt specialistutbildad inom trafikområdet och har lång praktisk erfarenhet av kontroll av yrkestrafik. Dessutom har han erfarenhet från att leda och genomföra alla polisens centrala trafikutbildningar.
Fem cabotageärenden till Transportstyrelsen i januari
Polskt åkeri struntade i att betala sanktionsavgiften
Under årets första månad fick Transportstyrelsen ta emot fem så kallade cabotageärenden. I fyra av dessa fall har polisen lyckats säkra pengarna, alltså att förskottet på sanktionsavgiften betalades in till statskassan.
Polisaspiranter skulle lära sig kolla nykterhet – tog olagligt cabotage
Tolv polisaspiranter skulle under måndagen lära sig att använda Evidenzer, alltså det bevisinstrument som används inom polisen för att säkerställa mängden alkohol i utandningsluften hos en förare som misstänks vara alkoholpåverkad.
Men tack vare en nyfiken aspirant och en erfaren trafikpolis, kom dagen att handla om lastbilsbranschens kanske främsta hot ? olagligt cabotage.
Brittisk tungtransport fick betala 82 000 – i Göteborg
Den brittiska specialtransporten hade kört 125 mil genom Sverige. Men några hundra meter innan den skulle lämna Sverige, blev det stopp. Ett antal timmar och 82 000 kronor senare, kunde den rulla på fartyget i Göteborgs hamn för vidare färd mot Storbritannien.
Trafikpolis Nilsson i nytt utskottsmöte:
Olaga cabotage kan aldrig bli olaga yrkesmässig trafik
Det är inte första gången Västeråspolisen Sune Nilsson blir inbjuden till maktens korridorer. Den 27 januari var det dags igen då trafikutskottet ville höra hans åsikter om trafikpolisens situation och om internationell trafik.
Ingen bra dag för Postnord när polisen hade ADR-kontroll
?Vi sätter stopp för vidare färd?
Under torsdagen genomförde Kristianstadpolisen ADR-kontroller i Helsingborgsområdet. Resultatet ligger i fas med riksgenomsnittet för den här typen av kontroller. Men för Postnord blev det en jobbig dag. Allra jobbigast blev den sannolikt för Postnords chaufför, Andreas Nordh.
Siktet är inställt på transportfuskarna
Svensk som utländsk.
Trafikpoliser på fel plats ger bättre ”cabotagestatistik”
?I hamnen hittar man inga olagliga cabotage?
Under tisdagen förmedlade en del tidningar ett pressmeddelande från Transportstyrelsen som kungjorde att kampen mot den olagliga cabotagetrafiken har gett ett positivt resultat. Vi på tidningen Proffs avvaktade publicering. Vi fick känslan av att fler frågor nog behövde ställas.
Har den hårdare lagstiftningen gett resultat? Ja, tycker man på Transportstyrelsen. Nja, säger trafikpolisen.
- Frågan är vem det är som man vill göra gladare av att presentera en "myndighetsuppfattning", kommenterar Göran Rosengren, chefredakör på tidningen Proffs.