I kvällens Uppdrag granskning beskriver SVT-reportrarna Rolf Lunneborg och Håkan Alamaa den situation som råder inom trafikpolisen i Sverige. Och det är en dyster bild som målas upp, sett ur den seriösa vägtransportnäringens perspektiv.

Listar alla artiklar taggade med: Trafikpolisen
I kvällens Uppdrag granskning beskriver SVT-reportrarna Rolf Lunneborg och Håkan Alamaa den situation som råder inom trafikpolisen i Sverige. Och det är en dyster bild som målas upp, sett ur den seriösa vägtransportnäringens perspektiv.
Veckans avsnitt av SVT:s "Uppdrag granskning" tar upp situationen inom trafikpolisen. Man belyser farorna med den olagliga trafiken och ställer detta i relation till den krympande organisationen som trafikpolisen utgör.
Under lördagsförmiddagen satte Helsingborgs Roadcrimegrupp stopp för två Freja-ekipage på kontrollplatsen vid Långeberga. En förare saknade förartillstånd och en visade sig ha falskt körkort.
I torsdags stoppades en transport för Van Dieren av trafikpolisen i Helsingborg. Transporten visade sig vara en olaglig cabotagetransport.
Reaktionerna inom Här stannar Sverige (HSS), på beskedet om trafikpolisen i region Syds nära förestående överflyttning till lokalpolisen, lät inte vänta på sig.
- Vi har haft telefonkonferens och kommit fram till att vi nu är beredda att ta ytterligare ett steg för att markera vår ståndpunkt, förklarar Michael Högberg, en av medlemmarna i HSS administrativa grupp.
Redan långt innan polisens omorganisation sjösattes den 1 januari i år, spreds en oro inom landets trafikpoliskår att framtiden för den egna verksamheten skulle bli allt annat än ljus. Många befarade att trafikpolisen skulle läggas in under den lokala ordningspolisen på respektive verksamhetsort. Att man därmed skulle tvingas jobba med andra verksamheter såsom renodlade ordningspolisuppgifter och att värdefull specialkompetens på så sätt skulle gå förlorad. Nu tror man inom trafikpolisen att omläggningen blir verklighet inom en mycket snar framtid i region Syd.
Tre ekipage klampas i Västmanland, men avgifterna uteblir. När de låses upp, kör två av dem iväg. Även i Helsingborg nyligen, betalades inte avgiften in inom ramen för den 24-timmarsbegränsning som gäller, men i det fallet stannade ekipaget kvar och förskottet betalades.
Här stannar Sverige, HSS, har i ett öppet brev ställt frågor till inrikesminister Anders Ygeman (S). I brevet undrar man bland annat vad Ygeman tänker göra för att förhindra att trafikpolisen ska försvinna.
HSS funderar bland annat på vad ministern tänker göra för att minska den brottslighet som försiggår på det svenska vägnätet.
Nyligen stoppades i Helsingborg det fyrtionde olaga cabotageekipaget som renderade i krav på förskottsbetalning av sanktionsavgiften. Dessutom saknade den makedonska föraren förartillstånd. Vem som beställt transporten och i hur många led den sålts vidare, vet vi ännu inte. Scania ser allvarligt på det inträffade och har agerat.