Den 1 mars blev det som bekant möjligt för polis och tull att klampa fordon för att hindra fortsatt färd för transportörer som brutit mot vissa regler, för att på så sätt förmå åkeriet att till exempel betala sanktionsavgifter.
Men en annan "nyhet" som det hittills kanske inte har talats så mycket om, är att även bilinspektörer, sedan samma datum, har rätt att utfärda sanktionsavgifter.
Trafikpolisen
Listar alla artiklar taggade med: Trafikpolisen
Nu finns klampningsutrustningen – åtminstone i Helsingborg
Sedan i söndags, den 1 mars, har polisen fått möjlighet att klampa fordon för att förhindra fortsatt färd. Men mediarapporteringen, både före och efter den 1 mars har mest handlat om att klampningsutrustningen saknas ute på kontrollplatserna.
Men så är det inte längre ? åtminstone inte i Helsingborg.
Bulgar fick betala 51 000 när bilinspektör anade ”ugglor i mossen”
På en och samma dag, den 2 februari, avslöjade Helsingborgspolisen tre olagliga cabotagetransporter. I onsdags den här veckan ertappades ytterligare en och på torsdagen, en till.
Totalt har polisen nu avslöjat tio fall av olaga cabotage ? bara i år ? bara i Helsingborg.
Inrikesministern i möte med trafikpolisen om yrkestrafiken
Finn Edlund: ?Det känns riktigt bra?
Tre, för Proffsläsaren icke helt okända, trafikpoliser satte sig nyligen ner med inrikesminister Anders Ygeman för att diskutera situationen på de svenska vägarna. Ygeman, som trots ett fulltecknat schema i spåren efter terrordådet i Paris tog sig gott om tid för mötet, känner sig idag nöjd med diskussionen. En känsla han delar med de tre poliserna.
Tyst diplomati löser inte branschens problem?
Av alla medlemmar i Sveriges regering och riksdag är det endast två politiker som framträder. Vid varje debatt om åkerinäringen så är det Anders Ygeman (s) och Bergheden (m) som står på scen. Kanske någon mer, men med låg framtoning. Transportnäringen är en livsnerv för att samhället ska fungera. Det borde vara många fler politiker som borde vara delaktiga i debatten runt transporter på väg.
Fritt fram för kriminalitet på våra vägar!
Vart är den svenska trafikpolisen på väg? Polisen är inte på vägarna för att kontrollera den tunga trafiken som de är utbildade till. Jag läste i en tidning en artikel, där chefredaktören hade ställt ett antal frågor till en av de ansvariga inom trafikpolisen. Det var nedslående läsning för mig som tror på den goda trafikpolisen. Endast 190 trafikpoliser, av landets cirka 20 000 poliser, med kompetens att kontrollera den tunga trafiken ska arbeta med denna uppgift. Men det är inte många som får arbeta med sitt uppdrag. Fortlöpande omplaceras dessa poliser till andra prioriterade uppdrag som IT-brottslighet och arbete mot den den grovt organiserade brottsligheten.
Thomas Morell:
Trafikpolisen måste omorganiseras
Trafikpolisen i sin nuvarande form har spelat ut sin roll. Trafikpolisens organisation klarar inte ens de grundläggande delarna i lagstiftningen som rör yrkestrafiken. Det menar Thomas Morell från Sveriges Åkeriföretag Skaraborg.Polisen är den myndighet som vid vägkontroller skall lagföra brott inom den yrkesmässiga trafiken, men även de mest duktiga och ihärdiga trafikpoliserna har idag gett upp.
Trafikpolisen – tack och adjö!
De senaste åren har den olagliga yrkesmässiga trafiken bokstavligt talat exploderat på våra vägar. Konsekvenserna av detta är långt allvarligare än enbart "trafikbrott". Det handlar om olaglig verksamhet med fängelse i straffskalan, stölder och försäljning av smuggelsprit, för att nämna några av effekterna.