Trafiktillstånd

Listar alla artiklar taggade med: Trafiktillstånd

Foodora och Hemkört&Klart/Onvision har olika upplägg, men båda uppläggen väcker frågor och leder till att polisen rapporterar oegentligheter.

Vem vill köpa ”begagnad” mat?

Två budbilsföretag med två olika upplägg figurerar emellanåt i polisens kontroller när de blir rapporterade. Det ena företaget använder trafiktillstånd, men har uppenbarligen inte full kontroll över om fordonen faktiskt körs på trafiktillståndet och om föraren har en vilotidsbok. Det andra företaget har inget trafiktillstånd och vilotidsboken lyser med sin frånvaro. De hänvisar till eget gods. Hur långt kan man tänja begreppet ”eget gods”?
Foto: Genre.

Brister bland budfirmor som levererar hemkört

Idag är det lätt att, åtminstone i våra städer, få pizzan, burgaren eller annan mat levererad ända fram till dörren. Det är emellertid inte lika lätt att utröna huruvida företaget som kör hem maten behöver ha trafiktillstånd och vilotidsbok eller kanske inte någotdera. Och vem är det mottagaren betalar – pizzerian, budfirman eller budfirmans förare? Vi sätter fokus på två företag som levererar mat, men som har helt olika upplägg.
På dragbilens tak finns en logotyp som inte tillhör den aktuella trailerns ägare. Vi har kontaktat speditören som bekräftar att fordonet inte är en av deras underleverantörer. "Det är möjligt att vi tar kontakt med åkeriet för att få logotypen borttagen", säger speditören.

Samarbete mellan allmänhet, ordnings- och trafikpolis satte stopp för trafikfarligt ekipage

När cabotagekontrollerna blir allt tuffare, väljer en del utländska åkerier att registrera ett företag i Sverige. Bilinspektör Mats Larsson tycker att det är för lite kontroller av dessa företag och hur de drivs. Inte sällan är det även äldre fordon som används och ett sådant träffar Halmstads yrkestrafikgrupp på under förra veckan. ”Dragbilen är i ett bedrövligt skick”, säger bilinspektören.
WEBB-TV

Carl-Erik ”Stina” Johnsson:

Stelbent byråkrati skapar onödigt jobb för innehavare av trafiktillstånd

Carl-Erik Johnsson och hans bror skaffade sig en gammal turistbuss för att, som Carl-Erik uttrycker det, ”ha lite roligt på ålderns höst”. Men även om han har lång erfarenhet av åkeriverksamhet, kom det lite som en överraskning hur krångligt och byråkratiskt det kan vara att behålla ett trafiktillstånd om man äger endast ett fordon av den typ som tillståndet gäller för.