Trafikutskottet

Listar alla artiklar taggade med: Trafikutskottet

DEBATTARTIKEL
Thomas Morell (SD), ifrågasätter om det är rimligt att förbjuda nya fordon och nyttofordon med fossila drivmedel redan 2035. Foto: Riksdagen.

Rimligt förbjuda försäljning av nya bensin- och dieseldrivna bilar redan 2035?

Tisdagen den 28 mars 2023 antogs formellt förordningen om skärpning av normerna för koldioxidutsläpp från nya personbilar och nya lätta nyttofordon till 2035. Detta innebär att bara nya bilar med nollutsläpp, i praktiken elbilar, får säljas. Med andra ord innebär lagstiftningen ett förbud av nya bilar och nyttofordon med förbränningsmotorer från och med 2035. ”Detta är ett orimligt beslut vilket stora bilproducerande länder som Tyskland och Italien tydligt pekat på”, säger Thomas Morell (SD), riksdagsledamot och vice ordförande Trafikutskottet, i sin debattartikel.
"Sverige behöver en särskild verksamhet för kontroll av den yrkesmässiga trafiken", säger Thomas Morell, Sverigedemokraterna och vice ordförande trafikutskottet.

Thomas Morell (SD): ”Vad är det EU-domstolen inte förstår?”

Nyligen kom det slutliga avgörandet från EU-domstolen där återvändarkravet för fordon ogiltigförklaras. En central del är ”skyldigheten för fordonen att återvända” till sin huvudort var åttonde vecka. Syftet med återvändandekravet för fordonen är att omöjliggöra affärsmodeller där transportföretag strategiskt lägger sina huvudsäten i låglöneländer långt bort från Sverige. Detta för att lagligt kunna dumpa löner och villkor på svenska vägar.
DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD):

”Trafikverket tar nu de första stegen mot ett separat systemansvar för väg och järnväg”

DEBATT: Fram till april 2010 var ordningen för vägnätet underordnat Vägverket och ansvaret för järnvägsnätet var underordnat Banverket. Därefter har verksamheterna varit sammanslagna under Trafikverket. Efter 14 år av sammanslagning konstaterar vi att denna ordning inte har lett till de önskade synergieffekter som de som drev frågan om sammanslagning hade förespeglat.
DEBATTARTIKEL
Thomas Morell.

SD: Vår ingång i förhandlingarna om svensk infrastruktur i Tidö 2.0

DEBATT: I slutet av december fick vi ta del av Riksrevisionens rapport (RiR 2023:25) med rubriken ”Nationell plan för transportinfrastrukturen – lovar mer än den kan hålla”. Rapporten innehåller förödande kritik av den föregående Socialdemokratiska regeringens infrastrukturpolitik. På punkt efter punkt gör Riksrevisionen ned Socialdemokraternas agerande på området. Detta är föga förvånande, men det är likväl uppenbart att denna misslyckade politiska riktning inte kan få fortsätta i ytterligare flera år.