Trafikutskottet

Listar alla artiklar taggade med: Trafikutskottet

Sten Bergheden (M) om konkurrensutredningen som aldrig blev av: ”Oacceptabelt”

Riksdagen beslutade för drygt 3,5 år sedan att tillsätta en konkurrenskraftsutredning i syfte att stärka den svenska åkerinäringens konkurrenskraft. Trots att det har gått lång tid, har beslutet uppenbarligen inte effektuerats. Nu gör Sten Bergheden, Moderaternas ansvarige för åkerifrågor, ett nytt försök att få svar av infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) om när utredningen kommer att tillsättas.
Bilden har inte med artikelinnehållet att göra. Foto: Tommy Holl, arkivbild

Nya regler i Mobilitetspaketets kölvatten – men vem ska kontrollera?

”Finns ingen agenda”

Tidigare i somras röstades mobilitetspaketet igenom i EU. När applåderna nu har tystnat passar Proffs på att ställa frågor till en rad ledamöter i trafikutskottet. Frågor som handlar om vilka möjligheter de svenska myndigheterna har att kontrollera efterlevnaden av de nya reglerna efter hand som de börjar gälla.
Många ord och lång text – men någon agenda för när riksdagen på ett organiserat och samlat sätt ska arbeta för att bygga upp kontrollverksamheten, finns uppenbarligen inte.

Stora överlaster riskfritt på BK4-vägar – inga tecken på att luckan täpps igen

Som Proffs tidigare har skrivit, saknar polisen stöd i lagen för att i vissa fall beivra överlastade ekipage. En transportör vars fordonskombination inte uppfyller de tekniska kraven för att få köra med bruttovikter över 64 ton, riskerar vare sig böter eller överlastavgifter när de kör på en BK4-väg om de väger upp till 74 ton. Detta förutsatt att inga axeltryck överskrids. Proffs har varit i kontakt med Polismyndigheten, Trafikverket och Anna-Caren Sätherberg (S), som är tredje vice ordförande i trafikutskottet, men några åtgärder verkar inte vara aktuella.

Trafikutskottet vill underlätta tester med självkörande bilar och förenkla dispenser för tung trafik

Regeringen bör arbeta för att möjliggöra storskaliga tester av självkörande fordon i verklig miljö. Regeringen bör även arbeta för att ta bort avgifterna för virkesupplag vid allmän väg och förenkla hanteringen av dispenser för tunga transporter. Det är tre exempel på uppmaningar, tillkännagivanden, som trafikutskottet vill att riksdagen riktar till regeringen. S, V, L och MP har olika reservationer mot förslagen till tillkännagivanden.
DEBATTARTIKEL

Trafikutskottets ordförande Jens Holm (V):

”Varför har vi fortfarande en åkerimarknad med social dumpning?”

Artikelförfattaren Jens Holm (V), ordförande i riksdagens trafikutskott, skriver att ”det går inte en dag utan att infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) upprepar att det ska vara ordning och reda på svenska vägar. Varför sitter vi här – i slutet av 2019 – fortfarande med en åkerimarknad med social dumpning?”.
Läs Holms debattartikel som sätter fingret på flera för branschen välkända problem såsom utstationering, cabotagekörningar, kör- och vilotider och digitala färdskrivare.
DEBATTARTIKEL
Fordonen på bilden har inget med artikelinnehållet att göra. Foto: Göran Rosengren, arkiv

Sätherberg (S): ”Svenska villkor ska gälla på svenska vägar”

Väl fungerande godstransporter är viktigt för att företag och industri ska kunna verka på ett konkurrenskraftigt sätt och bidra med att stärka svensk välfärd. Samtidigt lider åkerinäringen av aktörer som aktivt utnyttjar samt bryter mot EU:s regelverk. Detta underminerar yrkesförarnas arbetsvillkor och försvårar för företag som vill göra rätt för sig. För oss socialdemokrater är ordning och reda på de svenska vägarna en högprioriterad fråga och något som vi kommer att kämpa för under den kommande mandatperioden, skriver Anna-Caren Sätherberg (S) vice ordförande i riksdagens trafikutskott.