Transportfusk

Listar alla artiklar taggade med: Transportfusk

"Polismyndigheten försöker ofta förmedla bilden av att man är ett offer för en viss utveckling och inte att de beslut som de högsta cheferna har fattat har en del i de omfattade problem som uppstått". säger Stefan Holgersson. Foto: Linköpings universitet och Göran Rosengren, Proffs/ arkivbilder.

Debattartikel

”Polismyndigheten offer för sina egna beslut”

Att 61 personer avled i samband med skjutningar år 2022 har fått stor uppmärksamhet i media jämfört med att det samma år dog nästan fyra gånger fler i trafiken och att det varje vecka var fler än 75 personer som blev allvarligt skadade.
Gemene man är medvetna om att risken att skadas och dö i trafiken är betydligt större än att bli skjuten vilket exempelvis gör att det är vanligare att säga ”kör försiktigt!” än att framföra ”ta det försiktigt så att du inte blir skjuten”.

Transportstyrelsens tuffare praxis leder till fler tillståndsindragningar

Transportstyrelsen har infört en ny praxis när det gäller bedömningen av ”det goda anseendet”. Att den nya praxisen är tuffare har redan två åkerier fått känna av och fler lär följa. Den tuffare praxisen baserad på befintlig lagstiftning, har tagits fram i samarbete med jurister och andra regelexperter. ”Att byta en trafikansvarig är inte alltid tillräckligt om bolaget tillhör kategorin ”det grova fusket”, säger Transportstyrelsen.

Bilinspektör Patrick Zetterberg:

”Statliga och kommunala bolag driver svenska åkerier mot konkurs”

När två svenska fordon stoppades och påkoms med att köra på dubbla förarkort, rann bägaren över för bilinspektör Patrick Zetterberg i Eskilstuna när han fick höra anledningen. ”Alla statliga och kommunala företag måste börja betala för sig när de upphandlar transporter”, säger han. ”När de inte betalar vad det kostar, öppnar det inte bara upp för fusk och stress, utan driver även svenska åkerier mot konkurs”.