Inte minst mot bakgrund av den utveckling mot hänsynslös och egoistisk framfart på vägarna och med allt fler tyngre fordon inblandade i trafikincidenter känns det angeläget med kraftfulla och kontinuerliga polistrafikinsatser. Det måste helt enkelt bli mer riskfyllt att köra utan beaktande av de stränga normer som formellt gäller för alla förare av fordon.
Transportfusk
Listar alla artiklar taggade med: Transportfusk
Hur svenska är våra svenska dragbilsåkerier – egentligen?
Förarkortsfusk resulterade i snabb utvisning av polack
Hur är det möjligt att få tillstånd till uppenbar fuskverksamhet?
Utländska åkerier skriver avtal - med sig själv
Nyttjanderätt – ”ett större hot mot branschen än otillåtet cabotage”
Enligt trafikpoliser som Proffs har varit i kontakt med, blir det allt vanligare att utländska bilar som stoppas i färd med att utföra inrikes transporter i Sverige, visar upp så kallade nyttjanderättsavtal. Ett sådant avtal innebär i korta drag att en utlandsregistrerad dragbil, helt lagligt, kan köra ett obegränsat antal inrikes transporter i Sverige.
- Detta är absolut ett riskfritt sätt att kringgå allt vad cabotageregler heter, säger Göran Rosengren på tidningen Proffs.
Utländska fordon kör laglig inrikes trafik i Sverige – för 3 000 i månaden
För 3 000 kronor per månad kan utländska åkerier, med utlandsregistrerade dragfordon, utföra ett obegränsat antal inrikes transporter i Sverige utan att riskera att fällas för otillåtet cabotage. Ett företag med säte i Malmö skriver till exempel kontrakt med utländska åkerier och genom nyttjanderättsavtal, behöver det utländska åkeriet inte längre bry sig om vare sig tillfällighetsbegrepp eller andra konkurrensstyrande bestämmelser.
Fuskande turkar blev av med sina dragbilar
Under gårdagens kontroll vid danska Kolding, stoppades bland annat två turkiska ekipage. Båda har nu att ta upp plånboken för att få tillbaka sina dragbilar.
Välkommen till verkligheten, statsministern
- Ta en kopp kaffe så att du inte somnar om!
Svenska Dagbladet, SvD, har tagit ett redaktionellt grepp om Postnord och deras transportupplägg. Tidningen har förstått att det som sker i vägtransportbranschen inte är okej ? långt mindre att ett statligt bolag bidrar till den situation som råder. SvD har också lyckats få landets högsta politiker, med Stefan Löfven i spetsen, att uttala sig i frågan.
Vi på Proffs kan bara säga, välkommen till verkligheten statsministern, hoppas att du har sovit gott.
Bergheden (M) kräver svar av Anders Ygeman (S):
Vad tänker du göra för att minska fusket?
Moderaten Sten Bergheden skriver till inrikesminister Anders Ygeman (S) och belyser hur fusket inom åkeribranschen tar sig olika uttryck. Han ger exempel på förare som kör med falska körkort, chaufförer som saknar behörighet och kunskap om att framföra tunga fordon.