I förra veckan genomfördes en nationell cabotageinsats i region Syd, i trakterna runt Helsingborg närmare bestämt. Och insatsledaren Farid Johansson summerar insatsen i positiva ordalag.
- Det har varit fyra intensiva och varma dagar, men jag är nöjd med utfallet, säger han till Proffs.
Utöver 13 otillåtna cabotage stoppades även en chaufför som nu misstänks för drograttfylla.
Transportfusket
Listar alla artiklar taggade med: Transportfusket
”Okunskap” blev en dyr historia – i Strängnäs
Trafikpolisen i Eskilstuna vinkade rutinmässigt in ett trailerekipage för kontroll vid Biskorpskvarn strax söder om Strängnäs. Under färdskrivarkontrollen konstaterades det att fordonet hade framförts i som mest 117 km/tim. Men det fanns även andra brister som gjorde att åkeriet snart fick ta emot ett krav på förskott av sanktionsavgift. En inte helt obetydlig summa.
Polskt åkeri krävdes på 60 000 för otillåten transport
En polskregistrerad dragbil med trailer stoppades i torsdags för rutinkontroll i Helsingborg. Ganska snart fattade bilinspektör Oscar Davidson misstankar om att transporten inte var laglig. Misstankar som växte sig allt starkare vid kontrolltillfället.
Cabotageärendena fortsätter att sysselsätta trafikpolisen...
Cabotageärendena fortsätter att sysselsätta trafikpolisen...
Vållade trafikolycka – fortsatte sedan för att lasta i Farsta
Onsdagen den 7 februari upptäcker en polispatrull ett trailerekipage som kommer körandes på påfarten till riksväg 73 i Stockholm. Dragbilen är rejält tilltygad varför de stoppar ekipaget. Det ska visa sig att åkeriet är (ö)känt och frågor uppstår kring varför företaget där fordonet lastat använder åkeriet trots kännedom om oegentligheter. Det visar sig att även det företaget har en del att stå till svars för.
Dålig koll på transportdokumenten kostade 120 000
Ett utländskt trailerekipage vinkades in för kontroll på Långeberga kontrollplats utanför Helsingborg i tisdags. Det skulle visa sig att varken transportören eller chauffören av den bulgariska dragbilen hade riktigt full koll på läget. Något som blev dyrt för åkeriet och som dessutom fördröjde transporten cirka ett dygn.
Åkeri saknade trafiktillstånd – speditör misstänks för brott mot beställaransvaret
Trafikpolisens kontroll på E6 vid Lundåkra, strax söder om Landskrona på onsdagen, gav resultat ganska omgående. Två av ekipagen som stoppades körde båda olagligt.
Bilinspektören: ”Den värsta sneddragningen jag har varit med om”
Alla har vi bra dagar – och dåliga dagar. Och så finns det vissa dagar som är bra, men på ett dåligt sätt. En sådan berättar bilinspektör Daniel Ferm om när vi träffar honom på polisens kontrollplats vid Långeberga strax utanför Helsingborg.
- Allt som jag kontrollerade hade brister. Precis allt, säger Daniel.
Läs även om ”3,5-tonnaren” som (bland annat) rapporterades för otillåtet cabotage.
- Allt som jag kontrollerade hade brister. Precis allt, säger Daniel.
Läs även om ”3,5-tonnaren” som (bland annat) rapporterades för otillåtet cabotage.
Brott mot yrkestrafiklagen avslöjades efter bromshaveri på E6
När trafikpolis Farid Johansson befinner sig på E6 strax söder om Helsingborg i syfte att hämta in ett lastbilsekipage för rutinkontroll, får han ett anrop från sina kollegor som berättar att det står en havererad lastbil en bit längre norrut på den hårt trafikerade motorvägen. Han beger sig dit, vilket blir upptakten till ett tidsmässigt utdraget ärende – men också ett snabbare.
Polskt ekipage smet från 120 000 kronor
Nu har det hänt ännu en gång. Ett utländskt ekipage som klampas i väntan på att sanktionsavgiften ska betalas, avviker från platsen så snart klampen tas bort. Föraren gör sig då även skyldig till överträdelse av myndighets bud när han inte följer polisens instruktioner om att stanna kvar. ”Att kunna klampa fordonet tills pengarna kommer in är en absolut nödvändig åtgärd”, säger bilinspektör Roger Ogemar.
120 000 kronor i sanktionsavgift för polskt åkeri
När kontrollplats Karleby i Västerås bemannas onsdagen den 26 april, dröjer det inte länge innan lastbilsekipage blir stående på platsen i väntan på att sanktionsavgifter ska betalas. Bilinspektören: ”Transportfusket ter sig oändligt." Ett polskt ekipage klampas när åkeriet, flera gånger, misslyckas med att överföra sanktionsavgiften.